GALERIJA FAKULTETA ELEKTROTEHNIKE I RAČUNARSTVA
Unska 3, Zagreb
 

GORDANA ŠPOLJAR-ANDRAŠIĆ

"STABLA"

Izložba ulja na platnu

30. siječnja - 21. veljače 2003.

 
GORDANA ŠPOLJAR-ANDRAŠIĆ rođena je 1965. godine u Molvama. Na Filozofskom fakultetu u Zagrebu diplomirala je povijest umjetnosti i etnologiju.

U početku stvaralaštva prvenstveno se bavila crtežom i grafičkim izražavanjem, u tehnici kojeg su nastali i radovi kojima se predstavila kao jedan od sudionika na Svjetskom biennalu hrvatske umjetnosti 1989. godine u Torontu, Vancuveru i Calgaryu. Krajem osamdesetih nastaju dva grafička ciklusa objedinjena u pjesničko-grafičkoj mapi "Belladonna" (s pjesnikinjom Božicom Jelušić) i grafičkoj mapi "Dvojstvo" (s Ivanom Andrašićem). Sudjelovala je u ilustriranju nekoliko zbirki pjesama i knjiga podravskih autora. Početkom devedesetih godina Gordana Špoljar-Andrašić nadopunjuje svoj medij izražavanja uljima na platnu. Započinje intimistički ciklus kojim se slavi raskoš i putenost žene. Krajem devedesetih godina ciklus nježnih ženskih likova proširuje pejzaž, u kojem "na predlošku jednog gradskog parka slikarica ponovno uspostavlja olabavljenu relaciju čovjek - priroda". U daljnjim razradama, motiv parka prestaje biti presudnom činjenicom, a slikarica ga koristi još samo kao izgovor za slobodnu interpretaciju oblika, izbjegavajući faktografsku doslovnost; usredotočujući se prvenstveno na rješavanje likovne problematike. Sudjelovala je na skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Član je HDLU-a u Zagrebu i Zajednice samostalnih umjetnika Hrvatske.
 

SAMOSTALNE IZLOŽBE

1985.  Molve, OŠ Molve (Gordana Špoljar/Ivan Andrašić)
1988.  Bjelovar, Knjižara "Linea"; Bjelovar, Sirela
1989.  Koprivnica, Izložbeni prostor poslovne zgrade "Podravka"
1994.  Koprivnica, Galerija Koprivnica
1994.  Bjelovar, Galerija gradskog muzeja Bjelovar
1994.  Križevci, Likovna galerija Križevci
1997.  Đurđevac, Galerija Stari grad
1998.  Koprivnica, Izložbeni prostor poslovne zgrade "Podravka"
1999.  Velika Gorica, Galerija Kordić 
2000.  Koprivnica, Galerija Koprivnica
2000.  Sutivan na Braču, Galerija crkvice sv. Ivan
2000.  Virje, OŠ prof. F. V. Šignjar
2001.  Sv. Ivan Zelina, galerija Sv. Ivan Zelina
2001.  Đurđevac, Galerja Stari grad
2001.  Ludbreg, Galerija ZB Art
2001.  Crikvenica, Narodna knjižnica i čitaonica Crikvenica
2001.  Maribor, Galerija "Piramida"
2002.  Koprivnica, Muzej grada Koprivnice
2002.  Bjelovar, Gradski muzej Bjelovar
2003.  Zagreb, Galerija FER


Iako ne postoji striktno razgraničenje, ipak bi se izbor likovne teme mogao definirati kao iskaz uvjerenja ili kao inicijator emocionale ispunjenosti. U prvom se slučaju, dakle, motivsko određenje shvaća u totalitetu simboličkog radijusa, u profiliranoj znakovnoj distinkciji kao nositelju manifestnog, programskog dijaloga, dok je u drugom ono poligon poetskog doživljaja, stimulans potencijalnog psihičkog stanja. I mada se, da još jednom naglasim, spomenuto dvojstvo često preklapa, djelo Gordane Špoljar Andrašić se, bez sumnje, temelji na potonjem načelu. Uski krug tema, od kojih bi svaka mogla biti promicatelj određene ideje, u ovom slučaju zadobiva naglašenu osobnu intonaciju. Uzmimo primjer Gordaninog šumskog pejzaža: sva iščitavanja u vidu ekološkog upozorenja, rousseauovskog povratka prirodi, simboličkog dešifriranja drveta kao "sjedišta ljudskih duša" ili "hrama bogova" (Plinije stariji) blijede pred suptilnošću i senzualnošću njezinih sjetnih utrnuća. Semantičke analize su samo popratna pojava one suštinske analize likovnih elemenata koja će biti uočljiva ako pratimo razvojne faze šumskog ciklusa.

U početku nam raspored drveća i uređenih stazica daje naslutiti pejzaž gradskog parka koji nije eksplicitna reprodukcija vanjske pojavnosti, već korelacija onih eksternih i internih, fantastičnih i zbiljskih uvida. Mada je tu prisutna određena doza opisnosti, iz nje je izgnan svaki trag narativnosti. Ništa ne narušava mirnoću i tišinu prizora. Naime, i najmanja naznaka čovjeka, životinje, pa čak i povjetarca poremetila bi savršenstvo relacije autorica-pejzaž, odnosa u kojem priroda i čovjek (s nadom prevladavanja dihotomije podvojenih svjetova) postaju jedno. Jednostavnost i prisnost tog harmoničnog procesa razlog su Gordanine vjernosti datom motivu, jer ona, kao naglašeni intimist, upravo malim pomacima i suptilnim naporima gradi podnošljivije, smislenije, pa čak i ugodnije postojanje.

Daljnji razvoj njezinih naturalnih prikaza upućuje na blage rnodifikacije: drveće se ogoljuje i svodi isključivo na vertikale trupaca. Tu promjenu ne trebamo pripisivati smjeni godišnjih doba i popratnim mijenama raspoloženja, već isključivo likovnim razlozima. Blagom modernizacijom s težištem na redukcionističkoj morfologiji propituje se priroda formalnih i pridruženih im estetskih kategorija, sada oslobođenih sadržajnih konotacija. Krajnji rezultat tih procesa potpuno su apstraktne slike čiji strukturalni elementi i nazivi negiraju vezu s vanjskom pojavnošću. Negdašnje istaknute konture stabala jukstapozicionirane u naznačenom trodimenzionalnom prostoru nestaju u korist međusobnog stapanja i prožimanja okomica boje, bez pretenzije pribjegavanja u asocijativnu čitljivost. Riješivši se zamki mimetičkog, ova djela progovaraju rječnikom forme: uravnoteženo dinamizirani laki potezi, izvedenice prijašnjih sabitih mrljastih nabačaja, i koloristička pretapanja ljubičastog ili smeđeg s dominirajućim plavo-zelenim tonovima emaniraju profinjenu estetičnost i naglašenu poetičnost - ekshalaciju onih intimnih iracionalnih instinkta, tipičnih za njezino cjelokupno stvaralaštvo. Upravo je ta idiličnost onaj krucijalni momenat diferencijacije ovog slikarstva od primarnog izričaja (s kojim može više-manje korespondirati na formalnom planu), s obzirom da Gordana ne djeluje kao analitičar, već izraziti liričar. Osvrnimo se na najnovije uljane slike na papiru ili male akvarele profinjene kolorističke palete i sofisticiranog emocionalnog ugođaja, čiji sjajeći namazi, odnosno lazurni prelivi, umiruju svojom meditativnošću i osvajaju neposrednošću i jednostavnošću. Dakle, harmoničnost i skladnost likovnog izražaja, i bez prethodnog prikazivačkog klišea, nositelji su šarma i dražesti, sublimacije autoričinih unutarnjih stanja.
Promišljeni pomaci od figuracije, preko uprošćenih formi, do apstraktnog, modernijeg izraza oponašaju obrasce slične genezi moderne umjetnosti. Suvremena je likovna produkcija poprimila radikalnije vidove, i u težnji za što avangardnijim izričajem izgubila dio svojstvene joj skromnosti i ljupkosti. Umjetnici poput Gordane Špoljar Andrašić radije pronalaze utočišta u simplificiranim impresijama - oazama vlastitih snova, vraćajući stvarnosti djelić izgubljene iluzije.

Ana Tuk

Adresa:
GORDANA ŠPOLJAR-ANDRAŠIĆ
Vinka Vošickog 5
HR - 48000 Koprivnica
Tel.: (+385 48) 641 660

 
Izloženi radovi (ulja na platnu)

1. Stabla, 135 x 160 cm, 2001.
2. Stabla II, 135 x 160 cm, 2002.
3. Stabla III, 135 x 160 cm, 2002.
4. Stabla IV, 135 x 160 cm, 2003.
5. Bez naziva I, 65 x 70 cm, 2002.
6. Bez naziva II, 65 x 70 cm, 2002.
7. Bez naziva III, 65 x 70 cm, 2002.
8. Stabla, 30 x 40 cm, 2001.
9. Bez naziva IV, 65 x 70 cm, 2002.
10. Bez naziva V, 60 x 70 cm, 2003.
11. Bez naziva, 60 x 70 cm, 2002.
12. Bez naziva I, 50 x 50 cm, 2002.
13. Bez naziva II, 50 x 50 cm, 2002.
14. Bez naziva I, 33 x 40 cm, 2002.
15. Bez naziva II , 33 x 40 cm, 2002.
16. Bez naziva III, 33 x 40 cm, 2002.
17. Bez naziva IV, 33 x 40 cm, 2002.
18. Stabla I, 65 x 135 cm, 2002.
19. Stabla II, 65 x 135 cm, 2002.
20. Stabla III, 65 x 135 cm, 2002.
21. Stabla IV, 65 x 135 cm, 2002.
22. Stabla V, 65 x 135 cm, 2002.
23. Stabla I, 31 x 39 cm, 2001.
24. Stabla II, 30 x 40 cm, 2002.
25. Stabla III, 30 x 40 cm, 2002.
26. Stabla I, 80 x 100 cm, 2002.
27. Stabla I, (triptih), 65 x 70 cm, 2001.
28. Stabla II, (triptih), 65 x 70 cm, 2001.
29. Stabla III, (triptih), 65 x 70 cm, 2001.
30. Stabla, 40 x 50 cm, 2002.



Fotografija
Mario Hlača
Grafičko oblikovanje, priprema i tiskanje kataloga
SWAN d.o.o., Samobor

ISBN 953-184-040-7


  Pozivnica
GLAS PODRAVINE I PRIGORJA O IZLOŽBI
  Virtualna setnja kroz izlozbu  
Fotografije s otvorenja izlozbe
Vaša pitanja, sugestije i primjedbe su uvijek dobrodošli. Molimo Vas pošaljite ih na: