Deset godina Galerije FER

U mnogim gradovima Hrvatske likovna umjetnost privlači sve više poklonika, a kao nasušna potreba iznjedrila se pomisao o osnivanju galerija. Taj trend, bilo da je krenuo iz privatne inicijative, zainteresirao je i mnoge institucije različitih karaktera. Među mnogima, za tu zamisao posebno su se zagrijali djelatnici Fakulteta elektrotehnike i računarstva u Zagrebu predvođeni prof. dr. sc. Marijanom Đurekom, koji se uz svoje stručno i nastavno djelovanje dugi niz godina bavio i slikarskim radom. Inicijativa da se unutar fakultetskog prostora otvori i galerija naišla je na odobravanje ne samo tadašnjeg dekana prof. dr. sc. Slavka Krajcara i kolektiva fakulteta, nego i niza likovnih radnika, koji su s izuzetnim veseljem dočekali da im jedna renomirana ustanova pruži prostor za prezentaciju njihovih ostvarenja. I tako se dogodilo da ustanova s usmjerenjem daleko od onoga likovnog otvori vrata baš, takoreći svom opozitu: likovnim umjetnicima. Bio je to prije deset godina čudan poticaj, koji se gledao sa skepsom, ali kako je vrijeme prolazilo tako je znatiželju pretvorilo u izazov, a rezultat je bio potvrđen brojnim izložbama kao i velikim brojem posjetilaca, a kasnije i odjekom u javnosti, posebno u kritičkim osvrtima u tisku i drugim javnim glasilima.

Uz riječi pohvale uvijet trebaju stajati i podaci o ostvarenome. Dakle, galerija je osnovana prije deset godina i bez potpore Ministarstva za kulturu i drugih institucija koje se brinu za unapređenje likovnosti. Uspjela je unutar deset godina postojanja ostvariti 60 izložbi, od kojih su 38 bile samostalne. Treba naglasiti da su sve izložbe imale odgovarajuće kataloge s potrebnim podacima o autorima i izloženim radovima, te da su bile organizirane i popraćene tekstovima stručnih osoba, povjesničara umjetnosti i kritičara. O održanim izložbama osvrte su objavljivali radio, televizija te tisak. Sa zadovoljstvom naglašavamo da su ocjene bile pozitivne. Također treba istaknuti da je Galerija FER ipak ostvarila poveznicu s matičnim fakultetom pohranjujući sve svoje izložbe na njegove internet stranice. Tako se danas mogu ponovno obići i pogledati sve dosadašnje izložbe.

Bilo bi pretendenciozno da nastojimo navedenim podacima pokušati predstaviti pothvat koji smo započeli prije deset godina. Ipak, uzimamo si pravo da ustvrdimo da je taj naš pokušaj ipak pridonio širenju likovne kulture u našoj sredini. U njemu je sudjelovao veliki broj akademski obrazovanih umjetnika, ali i onih koji su svojim radom i zalaganjem stekli status da ih se može tretirati kao likovno isprofilirane osobnosti. Taj raskorak između stručnosti i amaterizma, u slučaju koji je Galerija FER inaugurirala, bio je samo korak u zbližavanju talenta i znanja, pokušaja i napora, ali i ocjene i kritičnosti. Organizirane su izložbe vrhunskih hrvatskih umjetnika, ali i onih koji su navještali talent svojim radovima. Taj, možda po nekima nesrazmjer, uvijek je nalazio svoju protutežu da se onima koji navještaju nove ideje dade prilika da ih pokažu i stave na provjeru. Zato sa zadovoljstvom možemo konstatirati da su naše izložbe imale pečat vrhunskih likovnih umjetnika Hrvatske, ali da smo isto tako znali i dali priliku i anonimnim talentima da prezentiraju svoje zamisli i na sebi svojstven način osvježe sadržajnost i oblik svoje slike ili skulpture. Recimo zato hvala velikima, koji su pristajali da budu uz one koji tek dolaze.

Deseta godišnjica Galerije FER možda je začudan datum, jer spaja dvije gotovo nespojive pojave: elektrotehniku i računarstvo sa slikama i skulpturama. Zvuči čudno, ali ipak svaka egzaktnost ima svoju protutežu pa smo otuda preciznosti jedne struke ponudili slobodu druge. Spojile su se na zadovoljstvo onih koji studiraju, ali i onih koji uživaju promatrajući izložene radove.

Čestitke svim sudionicima Galerije FER na njihovoj desetgodišnjici uz želje da se praksa nastavi te uz potvrde onih koji su stupovi hrvatske umjetnosti, otkrijemo i one koji su naša nada.

.