Zdenka Pozaić
izložba
grafika
7.
listopada 1999. - 29.listopada 1999. g.
Zdenka Pozaić rođena je 15. studenog 1940. u Čazmi. Školu primijenjenih umjetnosti završila je u Zagrebu 1960. godine, a 1966. godine diplomirala je na Akademiji likovnih uumjetnosti u Zagrebu u klasi prof. Alberta Kinerta. Specijalku grafike završila je kod prof. Marijana Detonija. Pored grafike bavi se ilustriranjem i opremom knjiga, te grafičkim dizajnom. Boravila je na studijskim putovanjima u Engleskoj, Irskoj, Francuskoj, Njemačkoj, Belgiji, Švicarskoj, Austriji, Italiji, Češkoj, Slovačkoj, Mađarskoj, Španjolskoj, Egiptu i Nizozemskoj. Radovi joj se nalaze u muzejima i galerijama, te privatnim zbirkama u zemlji i inozemstvu. Dobitnica je više nagrada za grafiku i crtež. Objavila je sedam pjesničko-grafičkih mapa (s Vesnom Parun, Lukom Paljetkom, Sunčanom Škrinjarić i Brankom Vujanovićem) i jedanaest naslova bibliografskog izdanja "Riječ i slika".
Iz bibliografije
Tehnička askeza linoreza postaje medijem discipliniranih emocija kao u glazbi. Glazbu ne spominjem slučajno. Ako bismo tragali za prirodom njenog čuvstva koji ona varira na svojim listovima, onda bismo neizostavno asocirali glazbu, ili drugim riječima: ono što je najneodređenije u nama potrebuje najviše tehnike, discipline i preciznosti da bi bilo priopćeno.
Veselko Tenžera, 1978.Ničeg nema slučajnog ni besciljnog kod ove u linorez zaljubljene umjetnice, za koju je oko tek polazna točka istine, a slikarski temperament smion provodnik nagomilane intuitivne energije. Uozbiljena i pomalo naivna zagonetnost njezinih grafika kao da prihvaća i samu ljepotu s rezervom, reklo bi se: I kao nešto na što se treba pripremati pustopašnom prinošenjem žrtve.Vesna Parun, 1983.Njezin znatiželjni duh proširuje grafička traganja i iskustva i upotrebom japanskih alata i naknadnom intervencijom kistom, prodorima (vodenih) boja u linorez, bivajući upravljen na strpljivost nicanja slike, što podrazumijeva ne samo marljivost, već čulnu i ideoafektivnu permanentnu budnost koja uništava tijelo i zahtijeva napor oka, ruke, i jasno - duha.Ive Šimat-Banov, 1983.![]()
Već prve njene grafike, a osobito linorezi, tako jednostavni i asketski čisti, iznenađivali su poznavaoce slikarstva. Izvjesna zgusnutost, odnosno apstrakcija nije narušavala ili zamućivala prepoznatljivost, sjenu oblika, nego je dapače pojačavala igru linija i masa. Ali Zdenka nije samo grafičar, ona je slikarica koja svijet zre bojama, te boja postaje temeljna odrednica u njenom slikarstvu. I tako nastaju oni čudesni linorezi, gdje pigmenti igraju svoju osebujnu igru.
Josip Bratulić, 1986.Poput Focillona, naravno, Pozaićeva slika "pohvalu ruci". Riječ je o slikarskom dnevniku, koji traje već gotovo jedno desetljeće, a započet je sa nakanom da se uoče i uobliče promjene fizionomije ruke s obzirom na vanjske konstalacije i unutarnje raspoloženje. Ili više od toga: da se iz analize ustrojstva i značaja ruke kao motiva izbistri ekvivalencija vlastita crtačkog stila. Jer u svakom njenom djelu ruka je drugog značenja i drukčijih (likovnih) vrlina.Vladimir Maleković, 1991.Istina je, Zdenka Pozaić polazi u svom radu (tehnike visokog tiska: linorezi i drvorezi, pretežno u boji) - od realnosti. Realnost za nju znači ono što je očigledno, jasno, jednostavno... Ona čak i viziju voli da je jasna. Igor Zidić je u predgovoru kataloga izložbe u Züirichu, 1972. napisao da se njezine grafike odlikuju gotovo klasičnom jasnoćom i jednostavnošću reprodukcije. Moglo bi se reći da se radi o sažimanju zbilje na jedan poseban način.Dora Kinert, 1996.![]()
Manje poznata djelatnost istaknute hrvatske grafičarke Zdenke Pozaić jesu bibliofilska izdanja knjiga, za čije je izlaženje gotovo uvijek ona sama zaslužna. Te se knjige pojavljuju u posljednje dvije godine nakon njezina bogatog iskustva stečenog s grafičko-pjesničkim mapama (izdala ih je šest), gdje je na stihove pjesnika načinila mnoge grafičke listove. Neke od tih mapa ostaju trajno u sjećanju zbog snažnog dojma na čitatelje- gledatelje, zbog izvrsnih vizualnih pandana, koji idu u korak s vizijom pjesnika. Takve su značajne mape nedvojbeno "Čitač snova" i "Tiha pjesma" s pjesmama Vesne Parun ili mapa "Ruke" s poezijom Luke Paljetka.
Elena Cvetkova, 1998.Zdenka Pozaić pripada onim rijetkim grafičarima srca, koji izgubljenu ljepotu postojanja ustrajno pronalaze u svom djelu. Učenica Alberta Kinerta već tri desetljeća stvara prozračne grafičke vizije profinjena kolorita ispunjene karakterističnom osobnom ikonografijom. Više od tridesetak samostalnih te dvije stotine skupnih izložbi, sedam grafičko- pjesničkih mapa ostvarenih u suradnji s velikim imenima hrvatske poezije, kao i brojna priznanja i nagrade koje je dobila za svoj rad, potvrdili su njezin status među grafičkim prvacima današnjice.Marina Tenžera, 1998.Voleći svoj medij i sva sredstva koja joj stoje na raspolaganju u izvođenju istančanih listova grafičarka Zdenka Pozaić pokrenula je autorsku kolekciju nazvanu "Riječ i slika". Ta se ljubav očituje ponajprije u odnosu prema papiru kao osjetljivoj i blagoj podlozi, pa je svoje grafike i prateće korice i tekstove poetsko-likovnih mapa znala izabrati optički i taktilno naročito poželjne vrste gustih prirodnih struktura. Ljubav se zatim odnosi na drvo kao na zadani kadar i plohu u koju će urezati vlastite znakove i ostaviti tragove svojih prostornih invencija, a afiniteti se logično šire prema boji i slojevitim nanosima pigmenta, posebice prema boji i slojevitim nanosima pigmenta, posebice prema gotovo pastelnom registru vrlo osobnih naglasaka (s iznimnim korištenjem kričavijih i otvorenijih tonova, kada to motiv zahtijeva).Tonko Maroević, 1998.Jednom upitana o svom autorskom pristupu grafici i o tome što je kod grafike primarno zanima, Zdenka Pozaić je odgovorila: "Zanima me iskustvo i duhovnost... Volim plavetnilo rane renesanse... i tehničku askezu". Premda tek natuknice, iz tih opaski mogu se jasno razabrati osnovne značajke (uvijek u određenom dualitetu) umjetničkog opusa ove autorice: sažetost i stilizacija forme, jednostavnost i pročišćenost kompozicije, čvrstoća i snaga urezane linije, odlučnost- ali i senzibilitet geste, lakoća- ali i strpljivost crteža, zasićenost- ali i transparentnost boje. Boja je pri tom ona koja ovu umjetnicu autorski najviše identificira.Višnja Slavica Gabout, 1999.Niz novih grafika izvedenih tehnikom drvoreza i linoreza - danas već prilično prorijeđenih grafičkih tehnika koje pružaju nevjerojatne mogućnosti kombiniranja boja i otisaka - pokazuju kako i u ovom brzom i kompjutorima jeftino umnoženom svijetu prave stare tehnike i vještine imaju svoje vjerne sljedbenike. Poštujući u potpunosti drvorez kao likovni izraz koji svoju punoću dobiva ne samo u preciznom urezivanju obrisnih linija crteža, već i u obojenoj plohi koja otiskom na finoj teksturi japanskoga papira ostavlja čak i trag godova s drveta, autorica računa na apsolutno iskorištavanje tehničkih mogućnosti izraza u konačnom likovnom rezultatu.Dorotea Jendrić, 1999.