GALERIJA FAKULTETA ELEKTROTEHNIKE I RAČUNARSTVA
Unska 3, Zagreb

Sanja Sašo

Vrijeme svjetla

(monotipije, suha igla, instalacija)

11. travnja 2001. - 5. svibnja 2001.

 
Sanja Sašo rođena je 31. prosinca 1963. godine u Reutlingenu.
Studirala je grafiku i kiparstvo na Likovnoj akademiji u Zagrebu i Stuttgartu. 

Sanja Sašo wurde am 31.12. 1963. in Reutlingen geboren. Sie studierte freie Graphik und Bildhauerei an den Akademien für Bildende Künste in Zagreb und Stuttgart. 

Samostalne izložbe / odabir
1983 Aktion 1983 (Marktplatz Reutlingen)
1989 Schöpfung (Kunstfoyer Ludwigsburg)
1992 Am Ende der Zeit (Kloster Pfullingen)
1994 PoIje Života (Pušća, MGC Zagreb) katalog
1995 Doba Titana (Galerija SC, Zagreb) katalog
1995 Eroica (Galerija Dešković, Bol)
1996 Polje Života (Private Universität Witten / Herdecke)
1996/97 Experiment Sieben Truhen für Witten 
            (Private Universität Witten / Herdecke) katalog
1997 Bez glasa (Galerija Antun Augustinčić, Klanjec) katalog
1997 Bez glasa (Galerija Salon Karas) katalog
1997 Jako osjetljivo (Private Universität Witten / Herdecke)
1999 Polje Života (Hermannsdorf I, Glonn)
2000 Polje Života (Hermannsdorf II, Hannover / EXPO) stalni postav
2001 Vrijeme svjetla (Galerija FER, Zagreb) katalog
2001 Bijeli dani (Galerija Sv. Krševan, Šibenik) katalog

Sanja Sašo
Foto: Andrej Aranicki
Stipendije
1996/97 "Artist in Residence", Private Universität Witten / Herdecke
2001 "3rd Interbalkanic Sypmosium of Visual Arts Samothraki"

Zbirke - stalni postav / odabir
Grad Reutlingen / Grafička zbirka: Grafike iz opusa "Am Ende der Zeit" i "Armagedon"
Grad Kaptol: Spomenik "Napoleon Špun - Strižić"
Ministarstvo vlade, Tübingen: Grafike iz opusa " Schöpfung" i skulptura "Glava ", granit
Zbirka Karl Ludwig Schweisfurth, Hannover: "Polje Života"
Galerija Antun Augustinčić, Klanjec: "Glasonoša" i "Srebrni konjanik"
Zbirka Samothraki: "Nikina krila"


Opsežan i raznovrstan likovni opus Sanje Sašo obuhvaća nekoliko morfoloških kategorija i sadržajnih zamisli. Raspon mu se proteže od realističke vizije u kojoj tvarni predmeti, u svom integralnom obliku, naseljavaju prostore u novim iznenađujućim sklopovima i spajaju se s ekspresivnim oblikovanjem ljudskih figura i rustično formuliranim psihološkim portretima; da bi u sferi grafike tek dodirnula figurativno i punim jedrima zaplovila u simboliku zaogrnutu apstraktnim vokabularom. Svestrana je i po svojoj vokaciji, jer dok je u jednoj situaciji kiparica, u drugoj nalazi izazov kao slikarica grafičarka, da bi u trećoj svoju maštovitost rasprostrla kroz bogati repertoar umjetničkih instalacija. Ipak, iz svih optičko-emotivnih i emotivno-meditativnih senzacija izranja duh tragača za skrivenim talozima ljudske svijesti, za dodirivanjem nedirnutog, za spajanjem nespojivog, za pretvaranjem apsurda u susret s naličjem stvarnosti. 

Da bi se razumjele njezine grafike treba se familijarizirati s njezinim skulpturama, a da bi se shvatile skulpture neophodno je susresti se s instalacijama, a da bi se razriješila  tajna instalacija imperativ je upoznati Sanju Sašo kao slikaricu. Krug je kontinuirano kolanje crta, ploha, oblika i prostora u nezaustavljenom kolopletu artističkih pregnuća i potencijala. To potvrđuju u punoj snazi sintetizirani produkti instalacija. "Polje života" sačinjava trinaest drvenih kola poredanih u luku na vrhu izoranog brijega od kojih dvanaest prevoze kamenu glavu, dok su trinaesta prazna. "Doba Titana" je kompozicija od sto glava od pečene gline i dva puta po dvanaest litografija simboličko apstraktnih sadržaja. "Put" je zapravo trak posijane pšenice u predvorju modernog arhitektonskog zdanja. "Eksperiment - Sedam škrinja za Witten" sadrži šest škrinja ispunjenih raznim sadržajima dok je sedma prazna. "Bez glasa" sastavljena je od broda koji probija staklo izloga dok u njemu sjedi muška figura od gipsa u prirodnoj veličini. 

A ovaj put, uz grafike, autorica izlaže instalaciju "Iluzija: Bijeli dani" koja se sastoji od velikog broja diskretno naznačenih crteža glava na podlozi od bijele uštirkane gaze i obješenih na konopce poput rublja, dok ispod njih na rasprostrtom bijelom sagu kleči anđeo načinjen od gipsa. - Zaključak: obično i svakodnevno postavljeno u nove konstelacije, otkriva neobično i nesvakidašnje. Autorica spontano nameće nove koncepcije sagledanja miksajući prirodno s artificijelnim što rezultira neuobičajenim spojevima koji šokiraju promatrača kao nerazrješiva enigma. Pitanje odgonetki visi u zraku, a prilazni su mu putovi individualni, jer iščitavanje je subjektivni proces i različite prijemljivosti reagiraju mnogoznačno. Istina je ipak prisutna u biti tvari, njezinu odnosu prema prostoru, te općoj atmosferi što ih sve zajedno obavija kao nevidljivi, ali ipak osjetljivi fluid. 

Skulpture Sanje Sašo koncipirane kao jedinke svoju punu ulogu tek dobivaju kada ih umjetnica smjesti u neuobičajene prostore i u iznenađujućoj prezentaciji. Njezine figure i glave u materiji otkrivaju psihu, razgrću zapletene osebujnosti karaktera i stidljivo izvlače na površinu tragove emotivnosti. Instalirani u okoliš oni demonstriraju i izazov i nasilje. Oni su iskon koji se naselio u nesklona mu stoljeća. Rustika koja se sudarila s civilizacijom. Plemenitost koja se ne snalazi u kovitlacima negacija što ih propisuju "deset zapovijedi". 

Listovi slikaričinih grafika rađeni u tehnikama litografije, monotipije, suhe igle i drugih varijanti izrastaju iz istih impulsa kao i oni u kiparstvu i instalacijama. Umjetnica uvijek traži problem, ali ga u svakom mediju rješava na specifičan način. U ovim ciklusima dominantan je znak čije je uporište u simboličkkim predodžbama. Suptilnost u istraživanju finesa crte, mekoća plohe i kompozicijske harmonije čine ove listove lirskim ispovijestima gdje se sukobi svjetla i tame rasprskavaju u nježne preljeve, gdje suzdržana boja prepušta kaligrafijskom vezu da iskazuje poeziju oblika. To su intimistički zapisi u kojima je psiha preuzela dominaciju, te razblažila misaone poruke. U svom grafičkom opusu Sanja Sašo angažira intuiciju poput detektora za otkrivanje konflikata u tijelu i duhu čovjeka. Ona oblikuje odu o zamršenim tajnama postojanja i trajanja. 

Juraj Baldani


Monotipije iz opusa "Vrijeme svjetla"
Cross in red space I, monotipija, 1995.
Pogledaj dom svoj anđele, monotipija, 1995.
Slast demona, monotipija, 1994.
Cross in red space II, monotipija, 1995.
Central blue, monotipija, 1995.
Vrijeme svjetla, monotipija, 1995.
Mars XI - bodež, monotipija, 1995.
Brilliant ideal, monotipija, 1995.
Mars VIII - enfant terrible, monotipija, 1995.
Mars IX - simbol sna, monotipija, 1995.
Monotipije iz opusa "Na kraju vremena"
Plavi trag I, monotipija, 1989.
Plavi trag II, monotipija, 1989.
Grafike - suha igla
Crtež I, suha igla, 1987.
Crtež II, suha igla, 1987.
Instalacija "Iluzija: Bijeli dani" na izložbi u Galeriji FER
Iluzija: bijeli dani, gipsani zavoj, gaza, vata, 2001.
Iluzija: bijeli dani (detalj), 2001.

Vaša pitanja, sugestije i primjedbe su uvijek dobrodošli. Molimo Vas pošaljite ih na: