GALERIJA FAKULTETA ELEKTROTEHNIKE I RAČUNARSTVA
Unska 3, Zagreb
 

ZLATA MERLIN
 

"ARHETIPSKA UTOČIŠTA"
(kineska tradicionalna tehnika)

25. travnja - 17. svibnja 2002.

 

Zlata Merlin
Snimio: A. Marušić
Zlata Merlin rođena je 20. veljače 1951. godine u Zagrebu. Na filozofskom fakultetu Sveučilista u Zagrebu diplomirala je ruski i talijanski jezik i književnost. U Kini je živjela ukupno osam godina. 

Od 1994. do 1998. uči tradicionalno slikarstvo kod poznatog slikara He Yanga i njegove supruge Wu Xi. 
U njihovom Muzeju suvremenog slikarstva, inače prvoj takvoj ustanovi u Kini, u proljeće 1998. godine sudjelovala je na skupnoj izložbi "Tri strane slikarice".


ARHETIPSKA UTOČIŠTA

Je li nam estetska forma genetski usađena? Jesmo li je naučili od prirode? Jesmo li je razvili usporedno s civilizacijom? Još nema jednoznačnog odgovora, ni suglasnosti teoretičara, ali umjetnici su oduvijek imali o tome neko svoje tajno znanje - koje se moglo izraziti samo estetskom formom, ali ne uvijek i riječima. No čini se kako je kineska umjetnost, razvijajući svoje estetske forme zajedno s civilizacijom, sve više učila od prirode. Za razliku od zapadnjačke koja se prečesto udaljavala od prirode, ne samo u pojmovno-doživljajno-tehnološkom smislu, nego i motivskom - pretvarajući je primjerice u "mrtvu prirodu". U kineskoj umjetnosti, koja se počela stvarati prije više od četiri tisuće godina, ne postoji pojam mrtve prirode u zapadnjačkom smislu. Priroda je idealizirana, ali iz sebe same - umjetnik uzima iz nje onaj detalj koji ga je doživljajno ili emocionalno potaknuo na neku misao. Tako slika postaje poput lirske pjesme - pripovijest o trenutku nekog unutarnjeg stanja. Upravo zbog tih motiva iz prirode sve do prije nekoliko desetljeća zapadni su povjesničari umjetnosti bili skloni svu azijsku umjetnost nazivati samo primijenjenom umjetnošću, manirizmom, odričući joj samosvojna, pojedinačna estetska postignuća. Osim iz neznanja, dijelom je to bilo i zato što se tradicionalno kineska umjetnost još i danas dijeli na samo tri cjeline, određene temom: onu koja slika samo krajolik, onu koja slika samo ljudski lik i smjer koji se uvriježio nazivati "ptice i cvijeće". Dakako, da je tijekom razvoja te drevne civilizacije bilo promjena, da su neke carske dinastije i dvorovi uvodili svoje stilove, da su postojali "odmetnici" od kanona, da su nastajale nove škole. No, s našega zapadnjačkog gledišta, te promjene nama se ne čine tako dramatičnima - jer na neki način tradicionalna kineska umjetnost nije imala svoju revolucionarnu avangardu. Te velike promjene dogodile su se tek u novije vrijeme, otvaranjem Kine prema svijetu i željom njihovih umjetnika da posvoje iskustva drugih kultura. Pa ipak, tradicionalna je umjetnost i dalje prevladavajuća i vrlo živa, a sve više Zapadnjaka pokazuje zanimanje za nju, proučava je i odlazi u Kinu naučiti drevne tehnike.

Tako je i Zlata Merlin u Pekingu četiri godine studirala drevno umijeće, slikarski smjer koji se na kineskom zove hua nijao i koji je još uvijek najomiljeniji i najrasprostranjeniji način slikanja koji se počeo razvijati 4000. g. prije Krista. Slikar Hsieh Ho je u 6. stoljeću načinio prvu klasifikaciju slikara i ujedno postavio tzv. šest načela od kojih se još i danas počinje učiti tradicionalna tehnika slikanja kistom. Na razvoj slikarskog smjera hua nijao najviše je utjecala Akademija Sunga, koja je u taj stil unijela jasne i nježne granične linije ispunjene prozračnim nanosima boja, te izdvajanje predmeta slikanja iz okoline, čime se stvara dojam kao da tema lebdi u "nepokretnoj bezvremenosti". U to je vrijeme car Hui-tsung, i sam utjecajan slikar, svojim radom odredio stil i kompoziciju kao sredstva estetske osjećajnosti i izražajnosti, naglašavajući kako sličnost sa životom nije ono što je na slici važno. Jest da je tema zadana, ptice-cvijeće-kukci, ali zato nema ograničenja u stilu. Važno je da se umjetnik usredotoči na ono važno, lijepo, doživljajno i da odbaci sve što bi odvlačilo pozornost ili "zatrpavalo" sliku. Nakon što ovlada vrlo zahtjevnom tehnikom (slika se na paučinastom papiru od sandalovine brzim, sigurnim, u jednom potezu izvedenim pokretom kista - dakle, nema prava na grešku i popravljanje), umjetnik ovlada kompozicijom (manje je više!), uporabom boja (postoje pravila) i ujedno traži svoj izričaj.

Naše nesviklo oko možda i neće prepoznati što je u slikama Zlate Merlin tradicionalno kinesko, a što je njezina osobnost, inventivnost iz koje izbija europsko nasljeđe i odstupanje proizašlo iz unutarnje sigurnosti da je ono što je stvoreno na papiru samosvojno. Pa iako se često drži zadanih tema, Zlata pomakom u kompoziciji ili neuobičajenim kombiniranjem motiva "heretičkom" uporabom boje ili "grešnim" potezima kista stvara svoj izričaj. Na prvi pogled u njemu jest sadržana osnova drevne umjetnosti - ozračje (dojam) je kinesko - ali ona nam zapravo donosi svoj svijet: forma i sadržaj posreduju nam, kao "katalizator" europske kulture, unutarnji Zlatin kineski doživljaj. Naposljetku, ma koliko ovladala samom tehnikom i ma koliko u sebe poprimila kineskog, ona ipak ostaje biće svog prostora. I upravo je to ono što te slike čini osobitima, drukčijima, pomalo egzotičnima. Privlače nas zbog naslućivanja nekog dalekog nepoznatog nam svijeta, a bliske su nam zbog doživljajnosti lijepoga, skladnoga, spokojnog. To nije umjetnost koja se nameće (ili razmeće) agresivnim pristupom, ne želi ni šokirati ni uzdrmati. Naprotiv, svojim elegantnim linijama, delikatnim, profinjenim motivima, jasnoćom i težnjom ka savršenstvu želi nam pokazati kako se doživljaj prirode može "ponutriti" - kako se očituje strujanje životne energije chi. To su prizori iz arhetipskih snova, utočišta u koja se sklanjamo u bijegu pred katkad po naš duh pogubnom i razarajućom svakodnevicom. Kao da se vraćamo okrilju iz kojeg samo potekli i koje svakodnevno niječemo u sebi i oko sebe. Estetska forma koju, pa i potisnutu i zanijekanu, nosimo u sebi.

Jadranka Pintarić

Popis izloženih radova

1. Bijeli lotos,  69 x 33 cm
2. Dva bambusa, 69 x 34 cm
3. Prva jutarnja šetnja, 45 x 40 cm
4. Zimska priča II, 29 x 29 cm 
5. Duet, 45 x 40 cm 
6. Put na jug, 46 x 41 cm
7. Gnijezdo u bambusu, 45 x 37 cm 
8. Lotos, 33 x 33 cm
9. Gdje su drugi?, 34 x 34 cm
10. Trio, 34 x 22 cm 
11. Samac I, 35 x 22 cm
12. Grožđe, 46 x 34 cm
13. Čapljin san, 69 x 33 cm
14. Plava močvara, 69 x 49 cm
15. Močvara I, 59 x 47 cm 
16. Bambus i ševa, 76 x 50 cm
17. Bračna sreća, 44 x 38 cm
18. Proljetni vjetar, 69 x 30 cm 
19. Šetnja, 45 x 40 cm 
20. Samac II, 69 x 34 cm
21. Samac III, 46 x 41 cm 
22. Samac IV, 35 x 21 cm 
23. Grožđe i pčela, 25 x 25 cm 
24. Upoznavanje, 23 x 23 cm 
25. Trilogija 1/3, 36 x 30 cm 
26. Trilogija 2/3, 36 x 30 cm 
27. Trilogija 3/3, 36 x 30 cm 
28. Zimska priča I, 33 x 30 cm 
29. Udvaranje, 46 x 41 cm 
30. Odmor u podne, 45 x 41 cm 
31. U ranu zoru, 45 x 40 cm
32. Lotos i plava ptica, 33 x 33 cm
33. Skrivanje, 35 x 25 cm 
34. Ples, 17  x 22 cm 
35. Grožđe u košari, 50 x 35 cm
36. Močvara II,  50 x 35 cm 
37. Bambus i kukac, 75 x 49 cm
38. Lovac, 45 x 41 cm 
39. U zalazu sunca, 45 x 41 cm 

Dva bambusa


Izložene slike
Bracna sreca
Setnja
Proljetni vjetar
Samac I
Bijeli lotos
Dva bambusa
Bambus i seva
Bambus u kukac
Gdje su drugi?
Skrivanje
Ples
Trio
Trilogija 1/3
Trilogija 2/3 Trilogija 3/3
Odmor u podne
Gnijezdo u bambusu


Realizacija izložbe
Prof.dr.sc. Marijan Đurek
Fotografija
Mario Hlača
Grafičko oblikovanje, priprema i tiskanje kataloga
SWAN d.o.o., Samobor


Povratak
 
     
Virtualna setnja kroz izlozbu
   
Fotografije s otvorenja izlozbe
Vaša pitanja, sugestije i primjedbe su uvijek dobrodošli. Molimo Vas pošaljite ih na: