IVAN ANDRAŠIĆ
"IZMAGLICE"
Izložba akvarela i ulja na staklu
30. siječnja - 21. veljače 2003.
IVAN ANDRAŠIĆ rođen je 21. prosinca 1959. godine u Molvama, gdje je pohađao osnovnu školu, dok je Gimnaziju završio u Đurđevcu. Diplomirao je 1983. godine na odsjeku za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu. U Koprivnici živi i djeluje od 1988, kada između Molvi i Zagreba sa suprugom Gordanom Špoljar-Andrašić odabire upravo Koprivnicu kao novi životni prostor.
Kao samouk počinje slikati vrlo rano u maniri hrvatske naive, a prvu samostalnu izložbu priređuje već 1971. godine. U početku je osnovni izražajnji medij Ivana Andrašića slikanje na staklu i crtež solidne grafičke čistoće. Tijekom vremena se pitomi pejzaž molvarske okolice u likovnom izrazu Ivana Andrašića pročišćavao do nadrealne čistoće, u kojoj meki krajolik Podravine poprima putene obline žena, a ženski se likovi spajaju s blagim i erotiziranim tlom Podravine. Otkrivanje stanovite mekoće i paučinste prozračnosti kao izuzetno snažnog izražajnog sredstva, Andrašića je neminovno vodilo otkriću i prihvaćanju akvarela kao tehnike kojom je ostvaren spontani odmak od prepoznatljive podravske manire k pejzažnom slikarstvu u kojem ugođaj oscilira od akademski korektnih bilježaka do duboko osobnih impresija.
Osamdesetih i devedesetih godina ostvario je nekoliko grafičkih mapa, te je djelovao kao ilustrator knjiga i zbirki pjesama podravskih autora. Tijekom puna tri destljeća sudjelovao je na tristotinjak skupnih izložbi diljem Europe, Sjeverne Amerike i Kanade, dok samostalno izlaže na četrdeset pet izložbi. Član je DNLUH-a i ZSUH-a.
SAMOSTALNE IZLOŽBE
1973. Križevci, Hotel "Kalnik"
1980. Utrecht, Radionica Martijnn Griffioen - steendrukker & prentuitgever (litografije)
1983. Molve, OŠ (Andrašić / Rudi Špoljar)
1983. Đurđevac, Gradska općina (crtež)
1985. Molve, OŠ (Andrašić / Gordana Špoljar)
1987. Zagreb, Galerija JAT-a
1987. Starnberg / See kraj Münchena, Galerie Weihs
1988. Augsburg, Galerie bei der Kömode (Andrašić/Josip Gregurić/Biserka Zlatar)
1989. München, Münchener Bank (Andrašić/Michalea Mignani/Olga Schrüler-Kozlova/Nenad Vorih)
1990. Augsburg, Galerie bei der Kömodie
1990. Hannover, Dismund D'art
1991. Stadthagen, Dismund D'art (Andrašić / Ivan Večenaj)
1991. Koprivnica, Galerija S (akvareli)
1992. Koprivnica, Galerija kavane "Zrinski"
1993. Hannover, Dismund D'art
1994. Čakovec, Gradska knjižnica i čitaonica (akvareli)
1994. Đurđevac, Galerija Škatulka (akvareli)
1994. Đurđevac, Galerija stari grad (Franu Galoviću u spomen (Andrašić/Lacković/Turković/Šabarić)
1994. Đurđevac, Galerija Stari grad
1995. Timminidorfer Strand (Lübeck), Exlusive Messe
1995. Hannover, Dismond D'art (Galerija Maritim Hotela)
1996. Koprivnica, Galerija S (minijature)
1996. Zagreb, Restoran Gračanka
1996. Stasthagen, Galerije Dismond D'art (dvorac)
1996. Essen, Holiday Inn (Beoton, Udruga lječnika / Galerija Dismond D'art)
1996. Hamburg, Galerija Dismond D'art
1997. Kaposvar, Együd Arpad Müvelodési Központ Galeria
1997. Koprivnica, Izložbeni prostor poslovne zgrade "Podravka"
1998. Velika Gorica, Galerija Kordić, Koprivnica, Galerija Koprivnica, Križevci, Hotel "Kalnik"
1999. Zagreb, Društvo Podravec, Duisburg, Mercator Halle
2000. Sveti Ivan Zelina, Dom kulture (akvareli)
2000. Zagreb, Galerija Mirko Virius
2000. Virje, OŠ Franjo Viktor Šignjar
2000. Koprivnica, Muzej grada Koprivnice
2001. Hamburg, Galerie Dismund D'art
2001. Sveti Ivan Zelina, Galerija Sv. Ivan Zelina
2001. Križevci, Hotel "Kalnik"
2001. Maribor, Galerija "Piramida" (Ivan Andrašić / Gordana Špoljar-Andrašić)
2002. Augsburg, Galerie bei der Kömodie
2002. Kaposvar, Táncsics m. Gimnázium (Mucko / Baričević / Tuk / Andrašić)
2002. Sveti Ivan Žabno, Galerija Sveti Ivan Žabno
2002. Hlebine, Galerija Hlebine
2003. Galerija FER
O slikaru Ivanu Andrašiću opće je prihvaćeno mišljenje kao o jednom od nastavljača tradicijskih, izvornih likovnih vrijednosti Podravine, osobnosti koja je svoj umjetnički opus puna tri desetljeća ostvarivala bez nekih značajnijih oscilacija ili korjenitih promjena stila i načina. Slikarstvo Ivana Andrašića mijenjalo se postepeno, korak po korak, evolucijom, a ne revolucijom, pri čemu su se procesom dozrijevanja teme sublimirale, sadržaji postupno smirivali, a forme pročišćavale i pojednostavljivale. Takva se prosudba uglavnom svodi na Andrašićeve krajolike slikane dvjema izrazito različitim tehnikama, slikama na staklu i akvarelima, koji uglavnom čine brojne varijacije na temu pejzaža Podravine: molvarskih ledina i konaka, repaške šume, Bilogore, Drave i dravskih sprudova. Formalno - stilski njegov je tridesetogodišnji opus moguće odrediti u rasponu od alternative naivnom, preko oduševljenja nadrealnim do idealiziranog realizma i impresije krajolikom. U tom kontekstu Andrašić je počeo slikati na staklu u maniri naive pod snažnim utjecajem Mije Kovačića, promjena stila prema erotiziranoj nadrealnosti uslijedila je s fizičkim odrastanjem, adolescentskim preokupacijama i fizičkim odmakom od Podravine kao izvora. Zapravo se radilo o razdoblju traženja i iznalaženja vlastitog stila i umjetničkog izraza, što je u slikarstvu koje je autodidaktivno uobičajeni proces, znatno izraženiji od onog akademski školovanih umjetnika. Ivan Andrašić u svojim krajolicima, bez obzira radi li se o akvarelima ili slikama na staklu uvijek iznova nastoji govoriti o onoj nježnoj, blažoj strani, o ljepoti prostora, tijela i duše, o kategoriji univerzalne ljepote kojoj se prije ili kasnije nužno moramo povratiti. Andrašić krajnje iskreno nastoji izraziti svoj optimizam, svoje oduševljenje životom, naglasiti osjećaj ljudskosti i topline, nastoji ugađati očnom živcu promatrača svojih slika, probuditi i potaknuti ljepotu i nježnost za koje sam vjeruje da tinjaju u svakom pojedincu. Andrašićeva težnja univerzalnoj ljepoti svjesno je odabrana kao imperativ, a odraz je krajnje osobne poetike, ali i etike, filozofskog pristupa koji je prožet Kantovom misli "težnje ka" boljem, ljepšem, ugodnijem. Ovaj pastoralni pristup krajoliku koji ga okružuje, između ostalog, pristup je školovanog pedagoga, onoga koji vodi (pedia + gogos), kojeg u vodstvu prema naprijed uvijek vodi temeljna misao prema kojoj se u svakoj mračnoj situaciji ili slici uvijek nazire tračak svjetlosti. Nastojanje da se taj put osvijetli u svojoj osnovi ne posjeduje naznake religioznosti ili patetike, već samo duboko usađenu potrebu za kreacijom, mijenjanjem, tihim i strpljivim slaganjem segmenata koji na kraju puta tvore harmoniju cjeline. Andrašića nihilizam, ludilo suvremenog društva, matrix, opsesija smrću, ružnim i negativnim stvarima kao teme umjetničkog izražavanja ne zanimaju. Njegova je poetika univerzalni kontrapunkt sadašnjosti, pristup mu je konzervativan, ali iskren i pošten, a u svojoj jednostavnoj suštini na istom je putu koji upozorava na odnose temeljnih vrijednosti: prirode i čovjeka kao nadopunjujućih dijelova nedjeljive cjeline.
Draženka Jalšić-Ernečić, iz monografije "Ivan Andrašić" (Koprivnica, 2002.)
Adresa:
IVAN ANDRAŠIĆ
Vinka Vošickog 5
HR - 48000 Koprivnica
Tel.: (+385 48) 641 660
Izloženi ciklus ima 23 akvarela i 9 ulja na staklu.
Fotografija
Mario Hlača
Grafičko oblikovanje, priprema i tiskanje kataloga
SWAN d.o.o., SamoborISBN 953-184-041-5
GLAS PODRAVINE I PRIGORJA O IZLOŽBI