SAŠO PETROŠEVSKI NOVAK
"TERRA MEDITERANEA"
od 3. do 25. svibnja 2007.
Sašo Petroševski Novak rođen je 1953. god. u Rijeci na Sušaku, Republika Hrvatska. Školovao se u Zagrebu. Fakultetski je obrazovan. Godine 1988. za svoj životni poziv odabire slikarstvo. Udovoljava time sve snažnijem porivu što ga već od rane mladosti nezadrživo vuče prema likovnom izražaju - prihvaća slikarstvo kao jedini mogući način življenja. Pohađa Likovni centar na Rokovom perivoju u Zagrebu te s 11 odslušanih semestara crtanja i slikanja stječe dobre temelje, koji će mu kasnije omogućiti svaki daljnji razvoj njegove umjetničke osobnosti. Do sada je priredio 32 samostalne izložbe u Hrvatskoj i 10 u inozemstvu. Sudjelovao je na više od 40 skupnih izložbi i na oko 30 likovnih kolonija. Odazivao se brojnim humanitarnim aukcijama i darovao više od 120 slika za pomoć stradalnicima Domovinskog rata, za što je dobio brojne zahvale i priznanja.
Radi u tehnici ulja na platnu, akvarela, pastela i kombiniranih tehnika.
Živi i radi u Zagrebu i Rovinju.Adresa: V. Tenžere 3; 10000 Zagreb
Atelier Zagreb: Zeleni trg 1; 10000 Zagreb
Atelier Rovinj: Grisia 26; 52210 RovinjTel/fax: +385 1 61 92 777
Mobile: +385 91 512 7993
http://www.spn.com.hr
U najnovijoj fazi svog slikarskog istraživanja, Sašo Petroševski Novak koncentrirao se na efekat boje, slobodnu moleciju oblika i uspostavljanje impresivne ugođajnosti. Kao nadahnuće poslužili su mu detalji istarskoga krajolika i to više kao impuls u traganju za značajkama ambijentalnosti, nego kao diktat prema opisnosti. Lišavajući se potrebe za dokumentarnošću, on je otvarao nove prostore prema doživljajnosti. S takvih pozicija ubrzo je došlo do eliminacije strogog realiteta, a ustupilo se mjesto spontanoj selekciji viđenog te njezinoj preformulaciji u sukus osjećajnosti. Najviše pažnje, u tematskom smislu, autoru su privukle živopisne kućice crvenih krovova i bijelih zidova. Unutar pojedinih kompozicija one kao samostalni objekti ili s pridruženim okolišem, markiranim konfiguracijom tla, raslinja, sunca ili križa - otkrivaju trenutačna stanja atmosferskih prilika, poput osunčanosti svjetlom ili tmurnim oblacima na horizontu i u tamu uronjenim oblicima. Nastojeći da uvijek dosljedno sprovede komunikaciju između viđenog i doživljenog, slikar poseže za interpretacijama koje posredno postaju tumači stanja u prirodi, ali istovremeno i u njegovoj intimi. Dok neke od kompozicija sugeriraju vedrinu i lepršavost atmosfere, u drugim se rješenjima naslućuje grč napetosti i sumornost raspoloženja. Pokazatelji se odražavaju u gradnji slike i izričaju motiva, u rasponu od jednostavnosti kazivanja, preko uključivanja simboličkog znakovlja, do primjera modifikacije formi i na kraju zadiranja u domenu apstraktnosti.
Sposobnost Saše Petroševskog Novaka da u svakodnevnim motivima pronađe i fiksira izuzetne osobenosti, da ukaže na zapretene odnose glavne teme i njezina okruženja, kao i da sve opservirano komentira subjektivnom prosudbom - čine ovog slikara senzibilne prijemljivosti umjetnikom koji tvarno i duhovno usvaja kao jedinstveni organizam. Pojedina zdanja te ruralne ili urbane aglomeracije u njegovoj viziji gube lokalna značenja i nadgrađuju se pojmovnošću. Crvena boja krovova, u prenesenom smislu, crvena je istarska zemlja. Diskretna plava navodi asocijaciju na plavetnilo mora, dok rijetka zelena tek najavljuje bujnost raslinja. Bijele i žute plohe zidova, s raznobojno obojenim prozoroma i vratima, tek su simbolička predodžba o kontrastima. Ipak, sve te primisli tek su materijalizacija osnova iz kojih izrastaju umjetnikovi intimistički zapisi, a oni izviru iz izravnog dodira krajolika s misaonim i emotivnim spoznajama slikara.
Gradnji slike Sašo Petroševski Novak pristupa različito. U određenim situacijama gotovo da negira prostor, a pažnju izravno usredotočuje na sam objekt. Suprotna praksa je u tome da se krajoliku dade prioritet, naznače planovi i inzistira na kolorističkim značajkama. Težnja prema meditativnosti posebno je vidljiva u složenijim rješenjima, gdje se forma i boja sustavno isprepliću i tvore ugođajnu cjelinu. Nasljeđujući zasade fovista u koloritu te ekspresionista u konstrukciji, slikar izbjegava crtež, a daje prednost sočnim i širokim namazima boja. Njegov je potez spontan i slobodan, vođen senzibilitetom, a ostvaren vještinom. Zanemarujući detaljiziranje, on progovara o dojmu trenutka, briše nevažno da bi naglasio bitno. Modeliranje oblika češće provodi konfrontirajući svijetle i tamne plohe, nego nijansirajući površine. Ipak, postiže dimenziju prostornosti, bilo da se radi o pejzažu ili ne. U nekim rješenjima javlja se težnja za pročišćavanjem pa se oblici svode na najjednostavnije plohe ili nedefinirane horizontale, što prati istovremeno i sužavanje kolorističkog izbora. Te naznake težnje prema minimalizmu tek su nagovještaj novih razmišljanja.
Ciklus kojim se Sašo Petroševski Novak upravo predstavlja, nadgradnja je opusa u kojem se dokazao kao revan istraživač prostora, mrtvih priroda i ženskih aktova. Sublimirajući ranija iskustva, on je svoj stvaralački napor usmjerio prema razrješenju kolorističkih suptiliteta, slobodnoj gradnji oblika i inzistiranju na autentičnim ugođajima, čime se pridružio onim našim slikarima koji svoje potencijale koriste u konstituiranju neoekspresionističkih izričaja.
Prof. Juraj Baldani
IZLOŽENE SLIKEU GalerijI FER izloženo je 28 slika (akrila na platnu) iz ciklusa "Terra Mediteranea" koje su nastale u periodu od 2002. do 2007. godine.
Slike možete pogledati ovdje.
Linkovi
Fotografija
Prof. dr. sc. Marijan ĐurekTisak kataloga
Skriptarnica, Unska 3, Zagreb
ISBN 978-953-184-112-2