Back to  Main Page / Povratak na glavnu stranicu
GALERIJA FER
Unska 3, Zagreb, Hrvatska
 

SAŠO PETROŠEVSKI NOVAK

"TERRA MEDITERANEA"

od 3. do 25. svibnja 2007.


Saso Petrosevski Novak
Sašo Petroševski Novak rođen je 1953. god. u Rijeci na Sušaku, Republika Hrvatska. Školovao se u Zagrebu. Fakultetski je obrazovan. Godine 1988. za svoj životni poziv odabire slikarstvo. Udovoljava time sve snažnijem porivu što ga već od rane mladosti nezadrživo vuče prema likovnom izražaju - prihvaća slikarstvo kao jedini mogući način življenja. Pohađa Likovni centar na Rokovom perivoju u Zagrebu te s 11 odslušanih semestara crtanja i slikanja stječe dobre temelje, koji će mu kasnije omogućiti svaki daljnji razvoj njegove umjetničke osobnosti.

Do sada je priredio 32 samostalne izložbe u Hrvatskoj i 10 u inozemstvu. Sudjelovao je na više od 40 skupnih izložbi i na oko 30 likovnih kolonija. Odazivao se brojnim humanitarnim aukcijama i darovao više od 120 slika za pomoć stradalnicima Domovinskog rata, za što je dobio brojne zahvale i priznanja.

Radi u tehnici ulja na platnu, akvarela, pastela i kombiniranih tehnika.
Živi i radi u Zagrebu i Rovinju.

Adresa: V. Tenžere 3; 10000 Zagreb

Atelier Zagreb: Zeleni trg 1; 10000 Zagreb
Atelier Rovinj: Grisia 26; 52210 Rovinj

Tel/fax: +385 1 61 92 777
Mobile: +385 91 512 7993

http://www.spn.com.hr
 


Juraj BaldaniU najnovijoj fazi svog slikarskog istraživanja, Sašo Petroševski Novak koncentrirao se na efekat boje, slobodnu moleciju oblika i uspostavljanje impresivne ugođajnosti. Kao nadahnuće poslužili su mu detalji istarskoga krajolika i to više kao impuls u traganju za značajkama ambijentalnosti, nego kao diktat prema opisnosti. Lišavajući se potrebe za dokumentarnošću, on je otvarao nove prostore prema doživljajnosti. S takvih pozicija ubrzo je došlo do eliminacije strogog realiteta, a ustupilo se mjesto spontanoj selekciji viđenog te njezinoj preformulaciji u sukus osjećajnosti.

Najviše pažnje, u tematskom smislu, autoru su privukle živopisne kućice crvenih krovova i bijelih zidova. Unutar pojedinih kompozicija one kao samostalni objekti ili s pridruženim okolišem, markiranim konfiguracijom tla, raslinja, sunca ili križa - otkrivaju trenutačna stanja atmosferskih prilika, poput osunčanosti svjetlom ili tmurnim oblacima na horizontu i u tamu uronjenim oblicima. Nastojeći da uvijek dosljedno sprovede komunikaciju između viđenog i doživljenog, slikar poseže za interpretacijama koje posredno postaju tumači stanja u prirodi, ali istovremeno i u njegovoj intimi. Dok neke od kompozicija sugeriraju vedrinu i lepršavost atmosfere, u drugim se rješenjima naslućuje grč napetosti i sumornost raspoloženja. Pokazatelji se odražavaju u gradnji slike i izričaju motiva, u rasponu od jednostavnosti kazivanja, preko uključivanja simboličkog znakovlja, do primjera modifikacije formi i na kraju zadiranja u domenu apstraktnosti.

Sposobnost Saše Petroševskog Novaka da u svakodnevnim motivima pronađe i fiksira izuzetne osobenosti, da ukaže na zapretene odnose glavne teme i njezina okruženja, kao i da sve opservirano komentira subjektivnom prosudbom - čine ovog slikara senzibilne prijemljivosti umjetnikom koji tvarno i duhovno usvaja kao jedinstveni organizam. Pojedina zdanja te ruralne ili urbane aglomeracije u njegovoj viziji gube lokalna značenja i nadgrađuju se pojmovnošću. Crvena boja krovova, u prenesenom smislu, crvena je istarska zemlja. Diskretna plava navodi asocijaciju na plavetnilo mora, dok rijetka zelena tek najavljuje bujnost raslinja. Bijele i žute plohe zidova, s raznobojno obojenim prozoroma i vratima, tek su simbolička predodžba o kontrastima. Ipak, sve te primisli tek su materijalizacija osnova iz kojih izrastaju umjetnikovi intimistički zapisi, a oni izviru iz izravnog dodira krajolika s misaonim i emotivnim spoznajama slikara.

Gradnji slike Sašo Petroševski Novak pristupa različito. U određenim situacijama gotovo da negira prostor, a pažnju izravno usredotočuje na sam objekt. Suprotna praksa je u tome da se krajoliku dade prioritet, naznače planovi i inzistira na kolorističkim značajkama. Težnja prema meditativnosti posebno je vidljiva u složenijim rješenjima, gdje se forma i boja sustavno isprepliću i tvore ugođajnu cjelinu. Nasljeđujući zasade fovista u koloritu te ekspresionista u konstrukciji, slikar izbjegava crtež, a daje prednost sočnim i širokim namazima boja. Njegov je potez spontan i slobodan, vođen senzibilitetom, a ostvaren vještinom. Zanemarujući detaljiziranje, on progovara o dojmu trenutka, briše nevažno da bi naglasio bitno. Modeliranje oblika češće provodi konfrontirajući svijetle i tamne plohe, nego nijansirajući površine. Ipak, postiže dimenziju prostornosti, bilo da se radi o pejzažu ili ne. U nekim rješenjima javlja se težnja za pročišćavanjem pa se oblici svode na najjednostavnije plohe ili nedefinirane horizontale, što prati istovremeno i sužavanje kolorističkog izbora. Te naznake težnje prema minimalizmu tek su nagovještaj novih razmišljanja.

Ciklus kojim se Sašo Petroševski Novak upravo predstavlja, nadgradnja je opusa u kojem se dokazao kao revan istraživač prostora, mrtvih priroda i ženskih aktova. Sublimirajući ranija iskustva, on je svoj stvaralački napor usmjerio prema razrješenju kolorističkih suptiliteta, slobodnoj gradnji oblika i inzistiranju na autentičnim ugođajima, čime se pridružio onim našim slikarima koji svoje potencijale koriste u konstituiranju neoekspresionističkih izričaja.
 

Prof. Juraj Baldani


IZLOŽENE SLIKE

U  GalerijI FER izloženo je 28 slika (akrila na platnu) iz ciklusa "Terra Mediteranea" koje su nastale u periodu od 2002. do 2007. godine.

Slike možete pogledati ovdje.


Saso Petrosevski Novak

Linkovi





Fotografija
Prof. dr. sc. Marijan Đurek

Tisak kataloga
Skriptarnica, Unska 3, Zagreb
ISBN 978-953-184-112-2


Back to  Main Page / Povratak na glavnu stranicu
  Invitation  
Photo
Vaša pitanja, sugestije i primjedbe su uvijek dobrodošli. Molimo Vas pošaljite ih na: