Back to  Main Page / Povratak na glavnu stranicu
GALERIJA FER
Unska 3, Zagreb, Hrvatska
 

MARIO TOMAS

ljepota različitosti

5. lipnja do 11. srpnja 2008.


Mario Tomas MARIO TOMAS rođen je 10. 07.1943. g. u Marinima. Slikarstvom se kontinuirano bavi od 1968. godine. Slikarske tehnike izučavao je, i izučio, u specijalki prof. Marc Van der Brooma na Académie Royale des Beaux-Arts  de Liege. Član je Hrvatskog društva likovnih umjetnika (HDLU) i Zajednice samostalnih umjetnika Hrvatske (ZSUH) od 1982. godine, od kad ima status profesionalnog likovnog umjetnika. Uvršten je i u Enciklopediju hrvatske umjetnosti.
Od 1976. g. do danas priredio je u Hrvatskoj i inozemstvu više od 100 samostalnih izložbi. Izlagao je u Zagrebu, Dubrovniku, Zadru, Biogradu n/m, Splitu, Opatiji, Osijeku, Filip Jakovu, Benkovcu, Karlovcu i mnogim drugim značajnim galerijama diljem Hrvatske. U inozemstvu je izlagao u Ženevi, Londonu, Parizu, Freiburgu, Frankfurtu na Majni, Rosdorfu, Liežu, Frankfurtu, Brislu, Veroni, New Yorku, Beogradu i drugim.

Na samostalnim izložbama sudjeluje od 1981. godine. Posljednja važnija samostalna izložba "Impresije"  održana je tijekom ljeta 2007.g. u Samostanu sv. Klare u Dubrovniku. Posljednja važnija grupna izložba pod nazivom "Različita ljepota konja" održana je u svibnju 1994.g. u Klubu kulturnih radnika Hrvatske, Zagreb u "osmercu" s Dubravkom Babić, Mersadom Berberom, Danijelom Butalom, Radovanom Grgecom, lvanom Lackovićem Croatom, Dimitrijem Popovićem i Ivicom Propadalom. 

Za svoj slikarski rad dobio je više priznanja. 1987. g. dobitnik je Plakete grada Zagreba za slikarstvo. Krajem 1996.g. zajedno s pjesnikinjom Vesnom Parun izdao je grafičku mapu "Glad valovlja - Žeđ vjetra". Sudionik je brojnih domaćih i međunarodnih humanitarnih likovnih susreta i simpozija. Jedan je od sudionika humanitarne akcije "Vlak slobode" 26. kolovoza 1995. g. Djela mu se nalaze u brojnim privatnim kolekcijama i muzejima Zagreba, Hrvatske i inozemstva.


Donje Svetice 79c, 10000 Zagreb 
Tel: (+385) 1  2330 420
Tel/fax: (+385) 1  2333 460

Marijan Djurekljepota različitosti

Pripremajući prvu izložbu u Galeriji FER davne 1998. godine i osobno sam upoznao autora, a početno poznanstvo je postupno prešlo u prijateljstvo koje traje i do danas. Odabirući slike za tu prvu izložbu i listajući na stotine radova iz raznih perioda umjetnikova stvaralaštva, shvatio sam da mi je ukazana rijetka prilika i posebna čast da u intimi skromnog ateljea upoznam umjetnika preko njegovih zapisa ugljenom i pastelom. Iz tih slika se jasno mogu iščitati sva umjetnikova raspoloženja, nadanja, životni optimizam i nadasve želja da to bogatstvo duše i vještinu pretakanja osjećaja u sliku nesebično podijeli s drugima. Tijekom proteklih godina poznanstva moje početne impresije nisu se bitno izmijenile. Ne morate biti poseban poznavalac i interpret likovnog stvaralaštva da biste ubrzo shvatili i prihvatili poruke koje izviru iz slika Maria Tomasa. Dovoljno je i kraće druženje s njima pa da vam se učini kako umjetnika već otprije osobno poznate. Svakako, pogrešno bi bilo pomisliti da se stvarna slika o ljudskim i umjetničkim kvalitetama Maria Tomasa može steći samo na osnovu toga što ste vidjeli nekoliko njegovih radova ili neku samostalnu izložbu. Da bi Maria Tomasa dobro upoznali potrebno je pogledati puno više njegovih radova. Upravo u tome i jest posebna privilegija kada vam umjetnik dopusti da u njegovom ateljeu prebirete po njegovim slikama, tim intimnim zapisima trenutka, inspiracije i raspoloženja umjetnika, po njegovim djelima koja će zasigurno do slijedećeg posjeta već završiti u privatnim kolekcijama, galerijama, muzejima.

I ponovno sam, nakon 10 godina, imao čast i priliku prebirati po prebogatoj arhivi umjetnikovog stvaralaštva, uživati u krajolicima iz mašte, rascvjetanim poljima i livadama, zasnježenim dolinama i zamrznutim potočićima. Ništa manji užitak nije niti susret s maestralnim crtežima prešanim ugljenom ili kredom koji, kako mnogi znaju, nastaju u doslovno jednom dahu i koji bez obzira na minimalni broj poteza i odsustvo boja, ipak daju snažni dojam da ste upravo sada tamo, u nekom primorskom gradiću ili s morske obale promatrate obližnji otočić, hrid, jedrilicu. Ništa manje vas ne ostavljaju ravnodušnim niti kolorirani crteži gdje uz ugljen umjetnik intervenira bojom pazeći da i dalje ne naruši osnovnu čistoću crteža. Sada je umjetnik ovom obilju pridodao i slike u kojima su primjetni odmaci od prvotne poetsko-romantičarske figurative prema realističkom impresionizmu. U odabiru boja Mario Tomas i nadalje koristi svoj specifični kolorit, ali sada se umjetnik neopterećen vezivanjem boje uz prepoznatljivost forme u potpunosti prepušta slikarstvu prenoseći svoje impresije na papir na najbolji mogući način. Posebno mi je drago da je Mario Tomas, iako sada neosporno zreliji i potpuniji slikar, ipak ostao u duši svjež i mlad i da njegovi radovi i nadalje odišu onim istim žarom kao prije desetak ili više godina. 

U predgovoru katalogu Samostalne izložbe "Pastelni krajolici", u Hrvatskom kulturnom klubu, MUO, svibanj, 1993.  Vlado Bužančić, među ostalim navodi: "U svakom slučaju TOMAS sentimentalno i slikarski inzistira na vlastitom nezaboravu te doživljene ljepote ničega, nečega ili svega. Osjeća se njegov otpor prolaznosti ili slikarevo "trčanje" za tom ljepotom s mnogo lica, među kojima su i preobražaji tužno ili sretno značajno događanje, pa čak i čudo; raskoš snijega na primjer. Slikar zna, dobro, kao i svi mi, da je čovjek posebno, i "peto i šesto" godišnje doba krajolika. On osjetljivo registrira čovjekovu dobru i lošu transfigurativnu prodornost u dojučer nedestruirani krajolik."

U svom tekstu "Pastelni krajolici" (MUO, svibanj, 1993;  Kontura Art Magazin, Zagreb, dvobroj 17/18, ljeto 1993.) Juraj Baldani među ostalim kaže: "Najnoviji ciklus Maria Tomasa "Krajolici Hrvatske" još jednom potvrđuje autorove kvalitete. Dokazuje da je slikar vješt opservator koji nepogrešivo vlada prostorom i oblicima u njemu. Posebno dolaze do izražaja suptilnosti kolorizma i luminizma. Paleta mu je izuzetno profinjena i široka u gotovo nezaustavljivim istraživanjima mogućnosti tonaliteta. Premda su njegovi krajolici figuralne provenijencije, bujnost, a pogotovo vatromet boja i bljeskovi svjetla, čine ih istovremeno i kompozicijama čija granična područja ustupaju mjesto lirskoj apstrakciji. Poetika koja prožima predjele ispunjene začudnim treptajima rijeka i jezera, raslinja, dalekih horizonata, livada i brežuljaka, daje slikama specifične ugođaje u kojima ne samo da se prepoznaje trenutak stanja u prirodi, već i raspoloženje umjetnika u trenutku kreacije. Sposobnost da na promatrača prenese silinu svojih emocija posebno dolazi do izražaja u onim rješenjima gdje odstupajući od realiteta vizije ponire u subjektivitet duhovnih vrijednosti."

U Predgovoru katalogu Samostalne izložbe u Galeriji INA-COMMERCE kojeg je napisao prof. dr. Vinko Zlamalik, među ostalim stoji: "Na krajolicima Marija Tomasa efekti svjetla imaju istu ulogu kao na slikama impresionista ali su kreirani potpuno oprečnim principima morfološkog struktuiranja: umjesto čistih spektralnih boja nanošenih na platno vrhom kista u malim partikulama, umjetnik slika i gradi kompoziciju krajolika širokim plohama čiji uzajamni odnosi, sučeljavanja, interferencije i "lomovi", kao na brušenom dragom kamenu, stvaraju čaroliju treperenja atmosfere i sjaja svjetlosti. U svim tim svojim premijernim pejzažnim prospektima umjetnik se predstavlja najdiskretnijim pjesnikom njihova unutrašnjeg života, lirikom koji zna da prirodni oblici mogu pružiti tisuće divnih vizualnih doživljaja s obzirom na osebujnost godišnjih doba ili kontinuiranih mijena rasvjete u toku dana."

Iako su svi citirani likovni osvrti eminentnih likovnih kritičara napisani prije deset i više godina, sve što su u njima autori rekli vrijedi i danas. Gotovo ništa ne treba dodati niti oduzeti. 

Prof. dr. sc. Marijan Đurek

POPIS SLIKA
1. Ribari, 2007.
2. Svjetionik, 2007.
3. Jedra, 2007.
4. Zalaz, 2007.
5. Bijeli grad, 2007.
6. Uz obalu, 2008.
7. Festival, 2007.
8. Kompozicija V, 2007.
9. Kompozicija IV, 2008.
10. Kompozicija III, 2008.
11. Kompozicija II, 2008.
12. Kompozicija I, 2007.
13. Scena, 2005.
14. Dubrovnik - Starogradska luka, 2007.
15. Regata, 2008.
16. Malo misto, 2007.
17. Organizam, 1994.
18. Zimsko jutro, 2008.
19. Topla zima, 2008.
20. Dubrovnik - Starogradska luka, 2007.
21. Razigrane staklenke, 2005.
22. Udvarač, 1993.
23. Malo misto, 2008.
24. Noć, 2007.
25. Ljubavnici, 2007.
26. Jedrenjaci, 2007.
27. Berač grožđa, 2007.
28. Crvena i druge, 2008.
29. Bijela, 2007.
30. Jedrenjak, 2007.
31. Misto, 2008.
32. Ljubičasti trag, 2008.

Sve slike su originali - unikati izrađene u tehnici suhog pastela i prešanog ugljena.

Slike možete pogledati ovdje: 



Back to  Main Page / Povratak na glavnu stranicu
Invitation / Pozivnica
Virtual tour / Virtualna setnja
Photo / Fotografije

Linkovi 
Prva izložba u Galeriji FER
Akademija-Art
arena
KAMO.hr

Fotografija i dizajn kataloga
Mario Hlača

Realizacija kataloga
Skriptarnica, Unska 3, Zagreb

ISBN 978-953-184-122-1