Višnja
Slavica-Gabout, prof.
KOLONIJE
MEĐUNARODNA SLIKARSKA KOLONIJA
"FULFINUM", Omišalj
Međunarodna likovna kolonija Fulfinum
već niz godina organizira se na otoku Krku u mjestima Omišalj i Njivice
pod pokroviteljstvom Turističke zajednice općine "Njivice - Omišalj" i
Turističke zajednice Primorsko - goranske županije. Svake godine u mjesecu
lipnju poziva se desetak slikara, koji rade na otvorenom, u staroj, živopisnoj
gradskoj jezgri drevnoga grada Omišlja, na obali turistički živih Njivica,
u prirodi i uz more. Najatraktivniji je međutim rad i druženje u ambijentu
obližnjeg arheološkog nalazišta starog rimskog veteranskog grada Fulfinuma
(2.st.), te podno zidina prekrasne starokršćanske bazilike Mirine (5.st.)
- najveće i ponajbolje sačuvane sakralne građevine iz toga doba u ovom
području. Radi se u tehnici ulja/akrilika, a umjetnici u principu imaju
slobodu odabira teme (u suglasju sa svojim načinom likovnog izričaja),
uz preporuku da se ipak inspiriraju ambijentom u kojem rade - motivima
Omišlja i Njivica, a posebno Fulfinuma i Mirina. Fundus djela koji pritom
nastaje službeno je evidentiran u Galeriji Njivice, u kojoj se svake godine
održi izložba radova s predhodne kolonije, a kojom izložbom kolonija i
službeno započinje s radom. Do sada su, osim hrvatskih umjetnika riječkog,
istarskog, zagrebačkog, varaždinskog i splitskog kruga, na koloniji sudjelovali
i umjetnici iz Italije, Austrije, Njemačke, Ukrajine i Slovenije.
Međunarodna keramičarska
kolonija "Raku", Plemenitaš
Plemenitaš: DRUŽENJE UMJETNOSTI
I PRIRODE
Malo selo Plemenitaš kraj Lukovdola
u Gorskom kotaru, smješteno u slikovitom planinskom krajoliku iznad rijeke
Kupe, uz samu granicu sa Slovenijom, svake godine sredinom ljeta postaje
živim umjetničkim centrom i sastajalištem likovnih umjetnika iz cijeloga
svijeta. Stara, već odavno od školske djece napuštena seoska škola, preuređena
za boravak i rad umjetnika, te prekrasan okolni ambijent, za mnoge su jedan
od najatraktivnijih ne samo keramičarskih, nego i kiparskih centara u nas,
u kojem se peče raku i u kojem nastaju skulpture na otvorenom, gdje umjetnici
mogu raditi u izvanrednim ateljeima u zatvorenom i u još ljepšem ambijentu
na otvorenom, gdje izmjenjuju iskustva i gdje se druže s umjetnošću i s
prirodom.
Osobito inspirativno u ovom ambijentu
je peći raku, jer se on ovdje doživljava izravno, u direktnom kontaktu
i suglasju s prirodom i njezina četiri elementa - zemljom, vodom, zrakom
i vatrom. Raku-posude koje ovdje nastaju zato podsjećaju na one davne,
izvorne:
jednostavne su i ne pretjerano dekorirane, podatne, taktilne i rukom modelirane,
da se osjeti dodir gline i otisak dlana. Posebni efekti boje - tako karakteristični
za tu tehniku, rezultat su vađenja još užarenih predmeta iz peći i njihova
hlađenja na zraku (proces oksidacije), pri čemu se u daljnjem postupku
- u procesu redukcije (sad sprječavanja izlaganja kisiku, što se postiže
zatrpavanjem predmeta piljevinom, lišćem, travom ili nekom organskom tvari)
predmet "odimljava", a keramičke glazure dobijaju dodatne srebrne, zlatne
i bakrene efekte, odnosno doživljavaju začudne transformacije: fine mliječne
ili prozračne sfumature i "mrežasta propucavanja" (kraklire) po površini,
što se posebno cijeni među raku-keramičarima. Likovni centar djeluje pod
nazivom Oblikovna likovna radionica "Plemenitaš", a vodi ga akademska kiparica
i keramičarka Vesna Osojnički.
Ljepota raku keramike,
Bakar/Klimno
Ono što je posljednjih dvadesetak
godina učinilo raku posebno omiljenim i privlačnim među keramičarima cijeloga
svijeta je sloboda, spontanost i nekonvencionalnost koju on nudi u procesu
umjetničkog stvaranja, te mogućnost višestrukog eksperimentiranja medijem.
Osim izuzetno profinjenih efekata koje daruje površini keramičkih predmeta,
raku je isto tako i svojevrsni likovni happening, koji se događa u inspirativnom
zajedništvu umjetnika - keramičara, rađajući pritom uvijek čudesno lijepe
keramičke predmete.
Premda danas mnogi raku shvaćaju
tek kao dekorativnu keramičarsku tehniku, ona je mnogo više od toga. Ona
je, u izvornoj primjeni, cijela jedna životna filozofija, temeljena na
egzistencijalnom promišljanju i meditaciji, na duhovnom opuštanju i na
uspostavi ravnoteže između duha i materije. A sve to pod uvjetom povratka
iskonima i suglasja s prirodom i s četiri osnovna prirodna elementa - zemljom,
vodom, vatrom i zrakom. Tako raku na jedan poseban - istodobno likovni,
misaoni i poetski način, ponavlja priču o genezi života i mijenama prirodnih
elemenata, te o njihovoj transformaciji iz duhovne u materijalnu i obrnuto,
iz materijalne u duhovnu supstancu. Priča on o metamorfozi (kroz vatru
"očišćenja i spoznaje") amorfnih, bezobličnih tvari u oduhovljene umjetničke
predmete nabijene simbolikom i asocijativnošću, o pretvorbi energije i
preobrazbi materije, pri čemu umjetnik postaje svojevrsni demijurg, koji
u isto vrijeme stvara i potire, izgrađuje i spaljuje. On je tako na neki
način i praiskonski "duhovni kovač" i moderni alkemičar, čije se magične
keramičke tvorevine doimlju kao da su jednom zemaljskom podrijetla i nebeske
sudbine, drugi put nebeskog podrijetla i zemaljske sudbine. Zato se ove
keramike uvijek čine istodobno mitske i ruralne, svakodnevne i bezvremene,
iskonske i suvremene, doznačujući se i vizualno i taktilno : percepcijom
i opipom, okom i dlanom.
Uravnoteženost, smirenost i sažetost
forme, kao i rafiniranost glazurnih dekoracija, bile su karakteristike
izvornih japanskih raku - posuda za čaj, koje su u tradicionalnoj zen -
budističkoj "ceremoniji čaja" oblikovno i značenjski sažimale ideje japanske
filozofije, religije i kulture uopće. Suvremena raku - keramika, oslobođena
bilo kakvih određenja u formi, namjeni i značenju, danas dozvoljava (i
pokazuje) izuzetno bogatstvo oblika i dekorativnih efekata, stilskih izričaja
i autorskih izraza. Djeluje ona međutim najsnažnije i najdirektnije onda
kad se, prema principu "manje je više", u tragu svojih počela, pojavljuje
u svojoj najelementarnijoj varijanti : pročišćeno jednostavna, podatno
asocijativna i delikatno označena.
Raku-kolonija, koja se svake druge
godine održava u malome mjestu Klimno na otoku Krku, u organizaciji Egle
Cvjetković, vlasnice Galerije "Morčić" iz Bakra, okuplja petnaestak vrhunskih
hrvatskih keramičara, koji se nekoliko dana, kroz zajednički rad i druženje,
posvećuju rakuu. Nastali keramički predmeti na kraju se izlažu u bakarskoj
Galeriji "Morčić", predočujući u punom sjaju "ljepotu raku keramike". |