Višnja
Slavica-Gabout, prof.
PROJEKTI
VRBNIČKA GRAFIČKA AKADEMIJA
Ambiciozni interdisciplinarni projekt
Vrbničke grafičke akademije razvija se već 8 godina, s osnovnim zadatkom
promišljanja i razrade teme globalnog vizualnog indentiteta grada, a na
temelju likovne interpretacije povijesno - ambijentalne cjeline drevnog
Vrbnika.
Prvotno zamišljen kao program turističke
revitalizacije Vrbnika kroz umjetnost, program je tijekom vremena prerastao
u seriozni, složeni kulturološki projekt, na kojem već niz godina rade
studenti grafike i primijenjene grafike zagrebačke Akademije likovnih umjetnosti,
predvođeni profesorima Franom Parom i Zdravkom Tišljarom, ali uz suradnju
i brojnih drugih umjetnika, "kulturnjaka", novinara....
Od 1996. godine VGA je registrirana
kao udruga, djelujući kao umjetnička organizacija na proračunu općine Vrbnik,
s predsjednicom Marinom Valković iz Vrbnika, umjetničkim voditeljima Franom
Parom i Zdravkom Tišljarom, te tajnicom Višnjom Slavicom Gabout. Jedna
od posljednjih akcija ostvarenih u sklopu VGA je otvaranje Muzeja likovnog
identiteta Vrbnika u zvoniku vrbničke župne crkve, a u pripremi je otvaranje
renesansne tiskare, prema nacrtima i pod stručnim vodstvom prof. Frane
Para.
ATELIJER LUČKO - "DANI
OTVORENOG ATELIJERA"
Projekt je na neki način nastavak
nekadašnjeg poznatog "Atelijera Brezovica" u blizini Zagreba, gdje su se
okupljali umjetnici, glazbenici i književnici na zajedničkim druženjima,
a pokretački duh svih događanja bio je slikar Ivan Obsieger. On tu ideju
nastavlja i dalje, u svom atelijeru u Lučkom, gdje se od ljeta 2000. godine
organiziraju "jednodnevne izložbe " i zajednička druženja umjetnika, pod
nazivom "Dani otvorenog atelijera".
"OBLIK I RITAM"
Ova
izložba trideset trojice umjetnika grožnjanskog likovnog kruga nije namišljena
biti revijalnim pregledom situacije, niti kataloškim popisom autora. Već
samom zadanom temom govori o fokusiranju zanimanja pri selektiranju radova
na čisti govor likovnih elemenata i o koncepciji da se predstavi jedna
čvrsta, likovno snažna i autorski relevantna cjelina, kojoj je pristup
analitički, a djelovanje sintetičko. Namjera je bila da izložba, u cjelini,
odašilje gustu vizualnu poruku, jednako čitljivu i podjednako aktualnu
u svim prostorima, te likovno intrigantnu u svim vremenima - a opet, znakovitu
i zanimljivu, te na određeni način referalnu za naš dio suvremene likovne
stvarnosti. Uz to, izložbom se željelo djelovati i pomalo provokativno
- da se, s jedne strane, probude duhovi, oslušnu čula i probudi inspiracija,
a s druge da se potakne akcija, izazove reakcija i, u svakom slučaju, aktivna
komunikacija.
Sama tema izložbe - "Oblik i ritam",
govori o tome kako je u odabiru radova - bez obzira na medij, disciplinu,
tehniku ili materijal, bila odlučujuća čista likovna komponenta, bez narativnih
ili utilitarnih opterećenja, s jedne strane forma, a s druge ritam. Forma
kao oblik volumena ili prostora, boje ili plohe, a ritam u smislu načina
orkestracije likovnih elemenata (ritam kompozicije, ritam linije, ritam
rukopisa, ritmiziranje prostora), na što se odmah nadovezala i dinamika,
a neki autori odmah su uz to asocirali i zvuk - kao nešto što je s ritmom
usko i direktno povezano. Svakako da se onda u instalacijama ova tema mogla
razviti ambijentalno, te na novi način u likovnu priču kreativno uključiti
komponentu prostora i komponentu vremena - često multimedijski interdisciplinarno,
s makrokozmičkim rakursom. Obrnuto, ona se mogla na isti način, istim intenzitetom,
jasno iščitati i u minijaturama - u mikrokozmičkim relacijama, pri čemu
mali format nije nikako značio i manji intenzitet doživljaja.
Premda je izložba uključila odabir
radova iz različitih medija i različitih likovnih disciplina (slikarstvo,
kiparstvo, grafika, kolaž, fotografija, keramika, instalacije i ambijenti),
te objedinila različite individualne poetike i različite stilske pristupe
- od figuracije do apstrakcije, te od ekspresionizma, nadrealizma i fantazije,
do enformela, lirske apstrakcije, konceptualnog pristupa i sistemskog slikarstva,
svi izloženi radovi, usuglašeni kao cjelina, govore jednim zajedničkim
metajezikom - jezikom likovnih sinteza. Međutim, svaki eksponat svijet
je za sebe i svaki autor jedan je mali kozmos za sebe, pa bez obzira na
stilske, sadržajne, motivske, predodžbene i druge sličnosti, izložba pokazuje
da je broj varijanti likovnog iskaza i unutar jednog ovako uskog kruga,
neograničen. Kao i broj individualnosti. |