Višnja
Slavica-Gabout, prof.
TV
IZLOŽBE
EMIL BENČIĆ - "ENIGME I
NIMFE"
keramika
i staklo
GALERIJA
ULUPUH Zagreb, 24.11.- 8.12.1998.
Emil Benčić umjetnik je rijetko
istančane osjećajnosti za karakter materije koju oblikuje - za toplu i
podatnu glinu i krhko, transparentno staklo. Školovao se kod Stelle Skopal
na Školi primijenjene umjetnosti u Zagrebu, a širinu svojih interesa razvijao
je usavršavajući se u Italiji i Francuskoj: u Firenzi je specijalizirao
tehnologiju keramičkih glazura, u Avignonu starojapansku keramičku tehniku
"raku", na Američkoj akademiji u Parizu porculan, a u Sars Poterieu staklo.
Javno djeluje od 1966. godine, otkad je priredio 45 samostalnih izložbi,
te sudjelovao na 53 skupne. Dobitnik je brojnih diploma, nagrada i priznanja:
1978.g. Vallauris (Francuska), 1984. g. Zagreb, (Svjetski triennale male
keramike ), 1985. g. Faenza (Italija), 1986. g. Pazin, 1993. g. Poreč
("Sv.Mauro" - za životno djelo), 1997. g. Zagreb (Svjetski triennale male
keramike), 1997. g. Varaždin. Živi i djeluje u Poreču.
DRAŽEN TROGRLIĆ
Glavna likovna problematika kojom
se u svom slikarstvu bavi Dražen Trogrlić je traganje za primarnim perceptivno-plastičkim
vrijednostima boje, forme, linije i plohe. Pronalazeći mjeru - i mjerilo,
u njihovim izbalansiranim, rafiniranim i usaglašenim međuodnosima u prostoru
slike, izgradio je ovaj umjetnik unutar korpusa suvremenog hrvatskog slikarstva
svoj potpuno samosvojan i autorski prepoznatljiv likovni sustav, koji se
ponajprije temelji na čistom govoru osnovnih elemenata likovnog vokabulara,
ali istodobno uključuje i spontanost geste, poetiku vizije, nesputanu slobodu
imaginacije i bogatstvo nadahnuća.
Oslanjajući se u slikarskom postupku
na iskustva primarnog i analitičkog slikarstva i na enformelnu gestualnost,
pritom se istodobno prisjećajući magičnog metafizičkog ozračja, snovitog
nadrealističkog ugođaja i apstraktnih organskih formi Miróa, Arpa i Picabie,
ali i Duchampovog pop-arta, Trogrlić je u svom slikarstvu izgradio stil
koji polazi od ambivalentnosti kao svoje osnovne značajke. A ta ambivalentnost
- to je uvijek dvojnost suprotnosti: izvjesnosti i nagovještaja; statičnosti
i dinamike; racionalnog i spontanog; teškog i lakog; organičkog i anorganičkog;
čvrstog i fluidnog; figurativnog i apstraktnog; analitičnog i poetski-imaginativnog.
Njegova je boja u isto vrijeme gusta, pastozna i taktilna, ali isto tako
i transparentna; nepredstavljačka, ali i asocijativna. S jedne strane zasićena
pigmentom i nabijena energijom, s druge ona je i zvonka i zvučna, prosijavajući,
u nesputanom uzletu, fluidom namaza i čistoćom vizije. Crta - odnosno crtež,
u sebi koncentrira strukturalnost i analitičnost, međutim i spontanost
i čežnju za slučajnošću, otkrivajući u suspregnutoj napetosti poteza i
ekonomičnosti postupka sposobnost oblikovno-sadržajne jezgrovitosti iskaza,
ali i bujnost imaginacije.
Na Trogrlićevim platnima u skladnom
kompozicijskom sazvučju i u razigranom morfološkom kontrapunktu žive monumentalne
forme najrazličitijih crvenih, žutih i plavih boja, zajedno s usitnjenim,
vibrantnim konstrukcijskim spletovima crteža . Zabilježen jednim sasvim
osobnim prostorno - vremenskim kodom, ustrajno uznastojeći na putu osobnog
autorskog kontinuiteta, njegov likovni iskaz preskače s predmetne na vlastitu
razinu predočavanja, pri čemu međutim apstrakcija ne napušta predmetnu
implikaciju, raslojenost podrazumijeva strukturu, asocijativnost se natječe
s figuracijom, a nagovještaj pobjeđuje nad izvjesnošću.
ŽELJKO HEGEDUŠIĆ
Željko Hegedušić jedan je od onih
naših slikarskih velikana koji unutar korpusa hrvatskog modernog slikarstva
svojom osobnošću, svojom svestranošću i obimom svog slikarskog opusa -
oplođenog na pariškim izvorima i pažljivo izgrađivanog, dograđivanog i
brušenog tijekom gotovo sedam desetljeća, zauzima jedno izdvojeno i sasvim
posebno mjesto. Njegovo slikarstvo angažira i aktivira gledatelja kao likovnog
sugovornika, privlačeći ga neodoljivom snagom u svoje gravitacijsko polje
i izazivajući niz jakih emotivnih reakcija - nekad lirskih, nekad ludičkih,
nekad mistično-ekstatičkih, a nekad pak tjeskobnih, čak košmarnih.
Hegedušićev pogled na svijet je
pogled iznutra. U ponajboljoj tradiciji metafizičko-nadrealističkog slikarstva
i dadaističkog načina likovnog izricanja, on promatra stvari iz neočekivanih
pozicija, postavlja likove i predmete u neočekivane odnose i koristi bizarne
prostorne situacije. Na njegovim platnima vlada neka osebujna sloboda interpretiranja
konkretnog i apstraktnog, viđenog i snoviđenog, pa iščitavanje ovog slikarstva
postaje začudna pustolovina, a cilj detektiranje podsvjesnog i otkrivanja
čudesnog u svakodnevnom.
Premda pobornik gestualnosti i
slučajnosti u načinu bilježenja likovne misli, prostor slike i kompoziciju
Željko Hegedušić gradi promišljeno, strukturirano i disciplinirano, znalački
ujednačavajući kolorističke odnose i usuglašavajući ih s prostorom i formom.
Boja - uvijek svijetla, snažna, otvorena i čista, ovdje je glavni moderator
likovnog događanja. U zamahu gestualnog "drippinga" ona istječe i curi
niz platno, zaustavlja se i širi u mrlje, te ponekad stvara čipkaste organske
žilne sustave, transformirajući se povremeno u neku prepoznatljivu, fantastičnu
formu, ili neku nadrealističku - gljivoliku, fetusoliku, pjegavu i podbuhlu
glavu. Ona djeluje ne samo svojim psihičkim, nego i svojim fizičkim osobinama;
ne samo vizualno, nego i - na način informela, taktilno, asocirajući na
prvobitnost tvari i svjedočeći o izazovnosti i istinitosti materije.
Slikarstvo je za Željka Hegedušića
put oslobođenja duha i put pročišćenja; mjesto "pribježišta i zaklon spasonosnog
boravišta". Njime on preskače različite slojeve svijesti i na svoj način
sabire kamenčiće sjećanja, slažući uvijek nanovo mozaik jedne nove - osobne
i posebne stvarnosti.
IVAN OBSIEGER
Slikarstvo Ivana Obsiegera njegov
je intimni dnevnički zapis. Na prvi pogled jednoobrazno, hermetički zatvoreno,
strogo strukturirano i intelektualističko, ovo slikarstvo je međutim ispod
svoje opne - po svom dubinskom presjeku, višestruko slojevito. Na površini
tek linijski namreškano, koloristički ozvučeno i optički vibrantno, u svojoj
unutrašnjosti ono je tektonski pokrenuto, spremno otvoriti raskoš svojih
oblikovnih, stilskih, značenjskih i izražajnih nijansi samo onom posebno
senzibilnom, pažljivom i strpljivom promatraču.
Premda se čini kako su zamršeni
spletovi sitnih, apstraktnih kaligrafskih znakova na ovim slikama tek konglomerat
mrlja i crtovlja, njihovo inspiracijsko ishodište je krajolik. Postupnim
rastakanjem i apstrahiranjem motiva, a zatim njegovim sintetiziranjem i
strukturiranjem, autor je u svom slikarstvu uspostavio nove prostorne odnose
i uveo novu vremensku dimenziju - ono nešto imaginarno, neuhvatljivo i
vječno, dokidajući objektivno u korist subjektivnog i pretvarajući perceptivni
doživljaj prirode u vizualnu zabilješku svojih psihičkih stanja i raspoloženja,
svojih zanosa i ushićenja. Svijet njegova slikarstva tako na jedan produhovljeni
način opredmećuje svijet njegove intime, a u toj intimi čin slikanja ima
inicijacijsko značenje samopotvrđivanja i spoznaje, odnosno - kako to sam
autor kaže, "razaznavanja sebe slikarskim sredstvima".
Kako je od nekadašnjeg motiva tu
preostao tek daleki, asocijativni odjek realnosti, linija boja i forma
uzdigle su se do samostalnih likovnih tema, koje su se simbiotski utkale
u raster snažno dinamiziranog crteža. Pritom je vodeću ulogu preuzela boja
- u pastelu meka, zasićena i blijedo-nestvarna, a u ulju titrava, zvučna
i gestualno-ekspresivna. Podatno prilagodljiva lakoći ruke i brzini oka,
ona se hedonistički razigrala u bogato višeglasje delikatnih tonskih prijelaza,
materijalizirajući zvukove i ritmove prirode, oslikavajući glazbu i opredmećujući
pjesništvo.
Ovaj višeslojni preplet od širokih
i uskih poteza kista, od mrlja boje i od bljeskova svjetlosti, kompozicijski
je uređen po sistemu "smišljenog nereda" - zgusnutog u središtu, a razrijeđenog
prema rubovima, uvrtloženog i pokrenutog iz centra i iz dubine, a ritmički
ujednačenog po površini i prema krajevima.
Na prvi pogled tek nervozna nervatura,
ovo slikarstvo otkriva se međutim tek postupno - kao kriptografski zapis,
koji pri svakom iščitavanju na novi način priča staru priču o praiskonskim
kozmogonijskim silama, o unutrašnjim energijama, o poetici stvaranja i
o uživanju u samom činu slikanja.
IVO KALINA
Premda školovan na zagrebačkoj
Akademiji likovnih umjetnosti u tradiciji "minhenske škole" - čemu je onda
pridodao elemente svoje osobne naklonjenosti francuskom slikarstvu, posebno
Deraineu (Derenu), Toluouse-Lautrecu (Tuluz-Lotreku) i Cezanneu (Sezanu),
a što je u njegovu slikarstvu zauvijek ostavilo trag u smislu inzistiranja
na čvrstini kompozicije i na čistoj fovističkoj boji, ime slikara Ive Kaline
u hrvatskoj umjetnosti usko je vezano uz ona avangardna kretanja u nas
koja su već zarana, povijesnih pedesetih godina, dovela do pojave apstrakcije
u hrvatskom slikarstvu. U slučaju Ive Kaline, do apstrakcije koja je izrazito
nepredstavljačka i nemetaforična, ali je naglašeno impulzivna, emotivna
i lirska.
Tri su motivska ishodišta Kalinina
slikarstva: pejzaž, portret i akt. Oni su jezgre iz kojih kasnije nastaju
ciklusi "Krajolici", "Osmijeh" ( ili "Glava") i "Akt". Opčinjenost primorskim
pejzažem - onim bliskim mu, "liburnskim"- oko Voloskog i Opatije (a u Opatiji
je proživio veći dio života), najjače je utjecala na njegovo slikarstvo,
preplavljujući ga iskričavošću mediteranske boje i karakterističnim osvjetljenjem.
Sam je autor svojedobno konstatirao: "Taj lokalni, konkretni pejzaž naučio
me kako gledati na stvari oko sebe i kako se vizualno formirati. Tako naprimjer,
svjetlo je ovdje u Liburniji posebno: tvrdo je rezano ranim sunčevim zalaskom
za Učku, pa su stoga i forme na mojim slikama tvrdo i oštro rezane".
Kalinin umjetnički put, na kojem
je skupljao iskustva, apsorbirao utjecaje i taložio različite poetike -
najintenzivnije u vrijeme boravka u Zagrebu, kretao se od tašizma, informela
i lirske apstrakcije, preko slikarstva geste i kaligrafskog znaka, do apstraktnog
ekspresionizma bliskog iskustvu "nove slike", te do jedne vrste asocijativne
pejzažne apstrakcije. Njegov likovni izričaj sukus je istraživanja u kojima
je sadržana širina poteza i nesputana gestualnost Franza Klinea (Franca
Klajna), veličajna kaligrafija rukopisa Pierrea Soulagea (Pjera Sulaža),
poetika i taktilnost informela - izražena pastoznošću namaza boje i reljefnošću
kolaža, a sve skupa pokrenuto je umjetnikovom čuvstvenom energijom, kojom
on na samosvojan način ispisuje svoj psihogram i svoja unutarnja stanja
i raspoloženja. Njegova djela tako - a posebno tek neposredno pred kraj
života izlagani kolaži, dobijaju u konačnici jednu novu kvalitativnu kategoriju,
vitalnošću izraza i autorskom autentičnošću i individualnošću nadrastajući
svoj prostor i svoje vrijeme i funkcionirajući kao univerzalna i svima
razumljiva umjetnička vrijednost. Ivu Kalinu ona time smještaju među neke
od najistaknutijih slikara hrvatske moderne likovne umjetnosti.
JURE LABAŠ
Ekspresivno i emotivno s jedne
strane, a konstruktivno i analitično s druge, dijalektika je kojom na jedan
poseban način svoje stvaralaštvo gradi Jure Labaš - slikar za kojeg neki
kritičari tvrde kako je danas u nas jedan od rijetkih "doista angažiranih
slikara". "Angažiran" ovdje treba međutim shvatiti u onom univerzumskom,
"šimićevskom" smislu - u smislu pobune pojedinca protiv društva, protiv
otuđenosti i banalnosti, te protiv mediokritetstva i lažnog morala suvremenog
svijeta. Likovnom ironijom i groteskom parafrazirao je on i re-interpretirao
i Picassa i Dalija, narugao se i autoritetima i avangardistima, posvetivši
se, uz motive iz ciklusa "Clownovi i maske", "Pokladne maske" i "Minotauri",
ponajviše motivu akta i ikonici erotskog, discipliniranog unutar rastera
jednog mehanicističkog oblikovnog sklopa. Balansirajući na oštrici putenosti
i provokativnosti, Labaševi aktovi međutim iskazuju negdje u svojoj osnovi
uvijek jednu emotivnu i gotovo lirsku konstantu, koja onoj mehanicističkoj
komponenti daje ljudsku dimenziju, a oblikovnim likovnim elementima životni
intenzitet.
Motivika je u Labaševu slikarstvu
polazište iz kojeg se odmata njegova osobna intimistička "kronika". Analitičnošću
likovnog postupka međutim priklanja se on čisto likovnim - slikarskim kategorijama,
koje su ustvari onaj bitni, nosivi konstruktivni element njegova slikarstva.
To je prije svega crtež - silovit i impulzivan, te potez - lapidaran i
nabijen energijom. Oni uvjetuju kvalitetu i karakter linije, dopuštajući
joj jednom da melodiozno obgrli formu, a drugi put da je odlučno ukroti.
Sukladno tome, kolorit se pomalja ili u svojim tonskim, lokalnim vrijednostima,
ili nahrupljuje otvoreno i silovito. Valja isto tako istaći i kompoziciju
dinamiziranu srazovima oblika, jakim skraćenjima i preklapanjima planova,
kao i čvrstu strukturu slike s jasno definiranom jezgrom i snažnim kohezivnim
silnicama, što sve doprinosi likovnoj uvjerljivosti Labaševa slikarstva,
te jasnoći i sintetičnosti njegova likovnog govorenja.
Jure Labaš diplomirao je na zagrebačkoj
Akademiji likovnih umjetnosti u klasi profesora Ive Režeka. Nakon studija
dvije je godine bio suradnik Majstorske radionice Krste Hegedušića. Samostalno
izlaže već 35 godina - od 1964. godine i dosad je održao 36 samostalnih
izložbi. Radi crteže, grafike, kolaže, akvarele i slike u kombiniranoj
tehnici. Dobitnik je Nagrade ULUH-a za slikarstvo za 1969.godinu.
RATKO PETRIĆ
Skulpture Ratka Petrića vizualna
su provokacija. Ali ne samo vizualna, nego značenjska i sadržajna. Jer
ovaj je kipar oduvijek zagovarao izrazito angažirano likovno djelovanje
i pokazivao interes za socijalnu tematiku, upirući kritičku oštricu svoje
umjetnosti protiv ljudske gluposti i tuposti, protiv moralne ružnoće i
izvitoperenosti, protiv prijetvornosti, konformizma, sile, mržnje, straha
i agresije, a osobito protiv birokratske praznoglavosti i nadmenosti. Njegovo
djelo zato je stalno aktualno: ne podilazi nikome i ničemu, a zalaže se
za opće ljudske vrijednosti i za pravo na život dostojan čovjeka - smislen,
intelektualan, duhovno bogat i sadržajan.
Petrić svoju kritiku društvenih
devijacija ponajbolje iskazuje direktnom aluzijom i ironijom, često s dozom
satire i karikaturalnog humora. Polemizirajući s onim što je anti-estetsko,
on međutim uznosi i veliča ono što je lijepo, iskreno i čisto, a baveći
se erotsko - anegdotalnim, zagovara ljubav i povjerenje. Likovno, njegove
poruke su uvjerljive i snažne - tim elementarnije i oblikovno jednostavnije,
što je ideja i aluzija direktnija i jasnija. Pa premda nije nikad napustio
figuraciju, Petrić ju je maksimalno očistio od opisnog, sintetizirao i
sveo na najjednostavniju geometriziranu formu, u funkciji izravne materijalizacije
pojma. Ljudsku besadržajnost, te dezintegraciju i prazninu duha asocirao
je tako praznom, ljušturastom, depersonaliziranom skulpturom konceptualnog
pristupa i nadrealističko-dadaističkog izričaja, koristeći se često sredstvima
iz pop-artističke rekvizitarnice: ready - madeom, asamblažom i letrizmom,
odnosno znakovnom simbolikom slova. Posebno je ovo potonje karakteristično
za Petrića, koji ističe vizualnu prirodu slova-znakova i njihovu ekspresivnu
snagu.
Ratko Petrić je u nas jedan od
najvećih pobornika uvođenja i primjene novih materijala u kiparstvo. Prije
svega poliestera, koji pruža široke mogućnosti za modeliranje forme, za
izražajni tretman površine, kao i za korištenje snažne i sjajne boje. Uz
to, premda voli i one klasičnije materijale: broncu, čelik, aluminij i
staklo, rado primjenjuje i one sasvim nekonvencionalne: kožu, dlaku, papir
- čak i meso.
Oštrinom svog likovnog protesta,
"estetikom ružnog", snažnom ekološkom porukom, te originalnošću i upečatljivošću
izraza, kao i sasvim individualnim i prepoznatljivim plastičkim jezikom
i osobnim autorskim stilom, Ratko Petrić se po ocjeni kritike svrstava
u jednog od najuglednijih hrvatskih kipara srednje generacije, koji je
uvijek znao skrenuti pozornost javnosti na svoju umjetnost i natjerati
gledatelja na reakciju.
VJERA LALIN - "BESTIJARIJ"
Vjera Lalin u svom slikarstvu slijedi
potku i poetiku dviju ponajboljih crtačkih osobnosti u hrvatskom modernom
slikarstvu: onu svoga učitelja Ivana Lovrenčića, s njegovom bajkovitom,
lirskom narativnošću, smještenom negdje u prostorima mitskog i djetinjeg
i onu Nives Kavurić - Kurtović , s njezinim profinjenim crtačkim fantazmagorijama,
rafiniranim koloritom i tananom gestualnošću. Njezine slike s halucinantnim
motivima koji izazivaju osjećaj tjeskobe i uznemirenosti, često s prizorima
morbidnog i traumatskog sadržaja, govore o slikarstvu koje se razvija u
tragu jednog nadrealističkog ekspresionizma, a koje je u ciklusu "Bestijarij"
zaplovilo nepoznatim, mračnim prostorima podsvijesti, sna, sjećanja i prisjećanja,
zaronivši u naslage gdje se miješaju drevno evolucijsko nasljeđe, mitovi
i legende.
"Bestijarij" Vjere Lalin uistinu
je napučen zvijerima noćnih košmara - zastrašujućim, "frankeštajnski" sklopljenim
krzneno-pernatim i pernato-ljuskastim "beštijama", koje upravo tim genetskim
preskokom i svojevrsnom oblikovnom stilizacijom ukazuju na svoje heraldičko
i simboličko značenje. Njihove poze na postoljima asociraju na vrhovništvo
i moć, a njihova sirova snaga i tajnovito obličje na neke arhajske toteme
i magijske rituale iz praskozorja civilizacije, koji ovdje izranjaju iz
tmina daleke povijesti, progovarajući međutim svevremenim jezikom uvijek
odgonetljivih simbola.
Slikarstvo Vjere Lalin asimilira
i na neki način "transkribira" priču u jedan likovni sustav u kojem je
narativni predložak - ovdje neka imaginarna stvarnost, materijaliziran
i slikarskim sredstvima opredmećen i sintetiziran u čvrstu mrežu snažnih,
napetih i energijom nabijenih umnoženih linija, čija je gestualna impulzivnost
disciplinirana strukturom, a kompozicijska strogost omekšana finom kolorističkom
poetikom.
VOJO
RADOIČIĆ
Mali je broj hrvatskih likovni
umjetnika koji su se okušali u tako mnogo likovnih medija, u toliko tehničkih
postupaka i materijala i na toliko slikarskih podloga kao Vojo Radoičić.
Od onih tradicionalnih i uobičajenih - olovke, pastela, tuša, akvarela,
tempere, akrilika, ulja, papier-mâchéa i kolaža, do vezenja koncem i tkanja.
Od rada sa staklom, platnom, kartonom, drvom i gipsom, do terakote i svile.
Od platnene, papirne i drvene podloge, do slikanja na komadima pokućstva,
na kutijama i ladicama, na uporabnim tkaninama, te na slučajno pronađenim,
ili svojeručno izdjeljanim drvenim predmetima.
Ono što uvijek oduševljava pri
susretu s Radoičićevim stvaralaštvom je beskrajna autorova maštovitost.
Ona buja i kipti silinom imaginacije dok niže bajkovite priče snovitog,
nadrealnog ugođaja, ispredene od niti sjećanja i niti fantazije, od djelića
stvarnog i djelića imaginarnog. Kao neki stari spomenari puni melankolije
i daha prošlih vremena, natopljeni su prostori njegovih slika uspomenama,
sjećanjima i zaboravljenim čežnjama. Tuda plove, dimeći iz visokih dimnjaka,
starinski "vapori", bestežinski lebde "šagalovski" likovi, priklanjaju
se jedna drugoj sitne primorske kućice i prkose sili teži blokovi urbanih
nastambi. Sliku, kao u stripu, prati tekst, koji u formi dijaloga, pisma
ili anegdotalnog zapisa na karakterističan način komentira viđeno. I upravo
ta riječ uz sliku, ponajviše izrečena lokalnom čakavštinom i tako smještena
u prostor i vrijeme, provlači kroz Radoičićevo stvaralaštvo autobiografsku
nit i aktivira mu životno bílo, uz to ostavljajući prostora višeznačnom
iščitavanju.
Vojo Radoičić u načinu svog likovnog
iskaza nikad nije odustao od figuracije i od "antropomorfne određenosti".
Njegov likovni svijet od samog je svog početka autentičan, ujednačen i
autorski prepoznatljiv - ali ne i hermetički zatvoren, jer se tu mogu redom
razabrati i elementi ekspresionizma i dadaizma; konceptualizma i pop-arta;
egzistencijalizma i art-bruta; "nove figuracije" i "nove slike". Uz to,
u nesputanosti duktusa, u snažno istaknutoj taktilnosti, u nekoj dječje
naivnoj slobodi interpretiranja sadržaja i forme, kao i u izvjesnoj "primitivističkoj"
spontanosti izraza, iščitava se tu neka posebna poetika i posebno ozračje,
koje priziva u sjećanje i Kléea i Chagalla i Dubuffeta.
Kad se govori o djelovanju čistih
likovnih sredstava, tad se pored ekspresivnog grafizma Radoičićeve linije
ponajprije ističe boja - nesputana, čista i izražajna, koja na način plakatnog
slikarstva ispunja plohu i u prostoru slike doprinosi karakterističnoj
planimetriji oblika. Ona na sasvim poseban način aktivira preobrazbu realnosti
u ovom slikarstvu i omogućuje prijelaz u paralelni virtualni svijet, u
kojem se stvari događaju izvan protoka vremena i iz kojeg se u zbilju gleda
iz jednog pomaknutog očišta. |